www.ramopunk.com

Ramopunk-uutisia   Ramopunk-linkkejä  Vieraskirja

Ypö-Viis -etusivu

Ypö-Viis

Petri Ahoniemi, Soundi 12/79

Ypö -Viis paljastaa:

Emme ole Suomen Village People!

 

Riuskat pojat Karhulasta ovat ehtineet puuhakkaina miehinä tehdä vuoden aikana paljon. He aloittivat omatoimisen levyjen kustantamisen vetäen vanaa perässään tällä saralla. "Oikealle" levy-yhtiöllekin on vinyyliruokaa äänitetty. Jos haluaisi lyhyesti kuvata Ypö-Viittä, sanoisi: -Kiva!

"Tämän jälkeen tehdään levy CBS:lle, Scandialle, Johannalle ja lopuksi Idi Aminille. siitä tulee todellista jytää. Mukana on oikeita viidakkorumpuja ja kauniita alkuasukasnaisia!"

 

Keneltä voi kuulla tällaista puhetta? Huu-haa Innaselta, Kontralta, T. Kansalta vai Pitkäniemen mielisairaalan asukasorkalta? Ei, ei, ei. Kommentti kuuluu karhulalaiselle Ypö-Viidelle, joka yrittää selittää, miten on mahdollista, että yhtye tekee putkeen kaksi LP-levyllistä musiikkia, toisen omalle Karva-levymerkille ja toisen Pokolle.

"Tällainen vaihtelu piristää. Sitä paitsi meillä on Epen kanssa kaunis herrasmiessopimus, että näin voidaan tehdä", selittää ypövokalisti-kitaristi Mikko Holmström.

Mikon lisäksi tässä tarmokkaassa ja hupaisassa poppoossa soittelevat Miika Söderholm (laulu ja kitara), Jari Räsänen (basso ja laulu) sekä Rabbe Johansson (rummut ja laulu). Ypö-Viis teki vuosi sitten Suomen ensimmäisen uuden aallon omakustannelevyn "Energia on A & O". Toinen Karva-levy "Mari pogoaa", nousi oikeiden levyherrojen ihmetykseksi ja harmiksi listoille. Levyä on tähän mennessä myyty kovat 550 kappaletta. Pokolta pojille on tullut ulos myös single "Me myytiin itsemme / Kaupunki muistaa nuoria", jonka mm. Tampereen nuorisoasioista vastaava kaupungin johtaja Lehtinen sai 60-vuotislahjaksi Tampereen nuorilta.

"Karhulan poikii" -live-pitkäsoitto ilmestyi marraskuun alussa Suomen ensimmäisenä omakustanne-LP:nä. Pokon kustantama studio-LP odottelee myös parhaillaan markkinoille pääsyä. Poikien rohkea esimerkki on innostanut monia muita bändejä tekemään homman perässä: omakustannelevyjä on alkanut tihkua eri tasoisina tukuttain. Pojat näkevät omakustannuslevyjen synnyllä olevan yhteyttä viime aikojen nuorisovirtauksiin, Lepakko-liikkeisiin, omakustannelehtiin jne.

"Kun mitään ei tapahtunut pitkään aikaan, alkoi nuoriso itse toimia", Miika selittää.

"Kaikki vaan istuvat kotona ja katsovat TV:tä ja mainoiksia", Jari lisää.

Ja juuri kuin taikaiskusta pojat kiinnostuvat haastatteluhuoneessa olevasta TV:stä. Tulee seksuaaliongelmista kertova Lämmöllä-ohjelma. Pojat tiirailevat näkyykö se. Näkyihän se.

 

Live-levy rehellinen - Studio-lp huoliteltu

"Karhulan poikii" -live ei ole mikään tekniikan riemuvoitto. äänitys tehtiin kaksiraitanauhalla kellaridiskossa, jossa ei ollut edes esiintymislavaa, vaan yleisö pogosi bändin seassa.

"Ei sitä levyä huolella aiottu tehdäkään. Meillä oli perjantaina tiedossa keikka ja tiistaina päätettiin levynteosta", Miika kertoo. "se on rehellinen keikka levy."

"Levynteko on helppoa ja nopeaa, kun on itse levypomo", Rabbe  virnuilee.

"Me heitettiin homma nauhalle suorilta ja levyltä kuulee kyllä soitosta, ettei me paikoillamme pysytty vaan kieriskeltiin maassa", Mikko sanoo. "Ja yhdestä piisistä puuttuu kitarasoolo kun yks kundi tuli pyytää Francis Coyaa ja kun me ei soitettu, niin se väänsi kitaravahvistimen pois päältä."

"Mutta studiolevy onkin sitten eri asia" Rabbe vakuuttaa. Ypö-Viis teki sitä MSL:llä viikon verran ja huhupuheet kertovat hyvästä jäljestä.

 

Hauskuus on A & O

"Musiikin täytyy olla hauskaa", Mikko väittää. Hauskuus korostuukin tämän päivän Ypö-Viidessä vahvasti. Kerron pitäväni erityisesti poikien 50-luvun twististä, "Harjoitus tekee metsurin" -kappaleesta. Piisi on nykyisin nimeltään "Harjoitus tekee nosturin". Joopa joo.

"Aiheet lähtevät hetken inspiraatiosta. Meidän ei tarvitse ajatella, että nyt tehdään piisi", Mikko selventää.

"Syy huumorivaltaisuuteen johtuu siitä, että kun me ollaan yhdessä, niin hulluus tiivistyy. Näin syntyy hauskoja piisejä vaikka yhdessä hurauksessa", Miika sanoo. Suurin osa sanoituksista on hänen työtään. Entä yhteiskunnallisuus?

"Kyllä sellainenkin musiikki on tarpeellista, mutta ei meidän tarvitse matkia tätä linjaa ja kyllästyä. eivätkä kaikki mun piisit ole hauskoja, surullisiakin löytyy", Miika vastaa. Muut pojat kysyvät häneltä, missä ne surulliset piisit sitten oikein ovat.

"Voihan niitä julistaviakin tehdä, kun on vittu-perkele-fiilikset", Jari lisää.

Kyllä me vuosi sitten vielä olimme kriittisiä, mutta luonnollisen kehityksen myötä se jäi pois. Piiseistä alkoi tulla ihan itsestään hauskoja. Nyt ehkä on havaittavissa pientä vakavoitumista", Mikko heittää. "Piisien täytyy heijastaa sen hetkisiä tunteita."

Ja nyt tulee hienoa tekstiä. siirrymme aiheeseen nuoriso ja vanhemmat. Mikko puhuu vakavalla naamalla:

"Vanhempien asennoituminen nuoriin ja rockmusiikkiin on paheksuva. Heidän mielestään tämä ikävaihe on pahasta ja se pitäisi nopeasti ohittaa ja nuoren tulisi järkevöityä. Nuorisokulttuuri ei ole heidän mielestään samaa kuin omasta itsestään lähtevä rock, vaan pianon ja sellon soittoa, jota tuetaan ja ohjataan. Vanhemmat haluavat tehdä kaiken valmiiksi nuorille. Hekin kun muistavat olleensa nuoria, yli 20 vuotta sitten."

Kun Mikko lopettaa paasaamisensa, hän katsoo muihin huokaisten: "ylitinks mä itseni?"

Ilmeistä päätellen muut näyttävät olevan sitä mieltä. Pelkään keskustelun menevän liian asiallisille raiteille ottaen huomioon millaisesta yhtyeestä on kyse, joten teen pienen jipon. Pojat ovat selittäin TV:seen päin, josta edelleen tulee radikaali Lämmöllä-ohjelma. Minä ainoastaan näen, mitä kuvaruudussa näkyy. huudan suureen ääneen: "Oho! Vou, vou!"

Ypö-Viis on vikkelä bändi. Salamannopeasti pojat kääntyvät katsomaan, mitä uskaliasta nyt näytetään. Vain pelkkää juontajan naamaa. Pojat ovat ilmiselvästi pettyneitä, mutta aiheesta viriää silti keskustelu.

 

"Naiset pitävät yllä tunne-elämää"

"Naiset ovat suuria inspiroinnin takeita. 90% ajasta ne pyörivät päässäni", Miika kertoo.

"Niillä on yleensä rinnat", Rabbe muistuttaa. "Ja vahva ote kaikkeen. Kaatavat maailmankin, kun kerran miehetkin."

 "Naiset ovat tunne-elämän elossa pitäjiä", Mikko hienostele.

"Me kaikki tykätään niistä niin kauheesti", pojat sanovat.

Kiellätte siis olevanne Suomen Village People?

"Kyllä ehdottomasti!"

Siinäs näette: Taas tuli todistettua, että naiset ovat miehen luomisvoiman takana. Aivan kuten Red, White & Blues -bändin kauniissa laulussa todettiin jo kauan sitten: Behind every man there's a woman". Yksinkertaista, mutta totta, kuten Ypö-viiskin todistaa. pojat innostuvat ko. aiheesta ja haastattelu alkaa lähetä loppuaan ja siirtyminen Tampereen yöhön tulee ajankohtaiseksi. Muutamaan hajakysymykseen on vielä aikaa:

Punk?

"Rumaa, yäk! Ei onnistu oma-ajattelu. Täytyisi olla kouluhallituksen lupa, mitä tehdä", Jari sanoo.

"Punkkarit ovat typeriä.Tarkoitan tällä muotipunkkareita tyyliin deanareita turpiin. Ne vesittävät koko punk-aatteen. Onko punk todella sitä, että deaneja pitää vihata?" Miika kysyy.

"Mitä enemmän rintanappeja, sitä enemmän punk", Rabbe murjaisee.

"Punk on itsestään ja muista välittämistä, vaikkei ne muut oliskaan niitä rakkaimpia. Punkin ei pitäisi olla muotijuttu", Jari kiteyttää.

50-luku?

"herrajestas, unohtakaa", Rabbe kehottaa.

"Sieltähän kaikki on lähtöisin, ihan ookoo homma", Jari sanoo. "Mutta ei silti toimi 70-luvulla".

T. Kansa? (Edellisenä iltana oli ollut hänen TV-shownsa.)

"Asuu naapurissa, tai ainakin sen äiti asuu. hyvä laulaja", Jari väittää.

"Eikä ole", Jari kimmastuu. "Iso pää sillä on. niin ja hyvän näköisiä tyttöjä taustakuorossa."

Ja minkäs sille mahtaa kun keskustelu lipesi kolmannen kerran vastakkaiseen sukupuoleen, niin loppu on auttamattomasti edessä. Päätämme hukuttautua yöhön. Lopuksi Rabe kertoo, mitä hän arvostaa:

"Kunnon rehellisiä ihmisiä, joilla on rahaa, jotta voi vetää hyvät fyllat!"

Mitä fylla tarkoittaa? Tunnen itseni hieman lappalaiseksi.

"Se on sitä, jota saa juomalla tuota tarpeeksi", Rabbe osoittaa pöydällä olevia tyhjiä keskiolutpulloja.

"Ai jaa. Kauhean kusihädän siis".

 

Kävijälaskuri