|
||||||||
|
||||||||
Haastattelussa 70-luvun VihanneksetJulkaistu 1.03.08 70-luvun Vihannekset on julkaisemassa keväällä 2008 ensimmäistä pitkäsoittoaan. Siinä aihetta Vihannesten haastattelulle. Tällä kertaa kysymyksiin vastailee koko bändi, eli Vihannes Pajunen, Vihannes Pete ja Vihannes Chemo. Vihanneskolmikolle kiitokset haastattelusta. -M!ka- Pajunen, Pete ja Chemo.
Woimasointu
julkaisee 70-luvun Vihannesten levyn maaliskuussa ja sehän tässä on pääaiheena,
mutta aloitetaanpa vähän asian vierestä, eli bändin vaikutteista.
Useampikin tuttava on pannut hymyssä suin merkille, että 70-luvun
Vihannekset ilmoittaa Myspace –sivuillaan vaikutteikseen napakasti ja
lyhyen ytimekkäästi ”Ramones”.
Yleensähän bändit listaavat vaikutteitaan huomattavasti
laajemmin. Teillä nuo muut vaikutteet tulevat ilmeisesti sen verran
kaukana perässä, ettei niitä tarvitse samassa lauseessa mainita? Chemo:
Vihannesten kanssahan homma on aika selkeä, eli jos vaikutteita
mainitaan, niin tuo yksi on ihan riittävän kuvaava. Pete:
Kyllä se on juuri noin, tämän bändin kohdalla vaikutteina ei voi
mainita muita, kuin Ramonesin. Siinäkin on jo yllin kyllin yhdelle
bändille, Ramojen tuotantoon kun mahtuu hyvinkin paljon erilaista
materiaalia. Ja loppupeleissä monen muun meihinkin ehkä vaikuttaneen bändin
kohdalla lopulta päädyttäisiin takaisin alkupisteeseen. Eli Ramonesiin. Pajunen: Mitäs sitä suotta kaikkia perässä- ja edellä hiihtäjiä listamaan. 70-luvun Vihannekset syntyi suoraan ramopunk-bändiksi. Suurin osa vanhoista suomalaisista punk-bändeistäkin syntyi nimenomaan Ramonesin vaikutuksesta. Idea oli vetää ramopunkkia suomalaisten ja ulkomaisten esikuvien hengessä. Hyvää rock-musaahan on ollut paljon myös ennen ja jälkeen Ramonesin.
No,
Ramonesin lisäksi noita vaikutteita varmastikin löytyy muitakin. Mitä
muita vaikutteita Vihanneksille voisi listata? Chemo:
Suomalaisia ramopunk-bändejä on tietysti kuunneltu
asiaankuuluvasti pitkin matkaa. Itselläni eniten soittoaikaa ovat saaneet
Ne Luumäet ja Rehtorit. Muita musiikillisia innoittajiani
ovat mm. The
Ventures, Man
Or Astro-Man?, The Trashmen, 60-luvun tyttöbändit, Sibelius,
Kari Peitsamo, Debussy ja Schubert. Mutta nämähän
eivät Vihannestouhuissa niinkään tule läpi. Paitsi Peitsamo. Pete:
Vaikutteita ei ole tullut mitenkään tietoisesti hankittua, eikä
Vihannestuotannossa mitään suoraan kopioitua tai mietittyä, vaan enemmänkin
on menty fiilispohjalta. Mutta kyllä kaikella kuullulla ja koetulla
varmasti jonkunlainen merkitys on. Meikäläiselle on vuosien varrella
kolahtanut erilaisina ajankohtina kovinkin erilaiset bändit, mutta jos
nyt itselle muutaman tärkeimmän ja suurimman vaikuttajan listaisi niin
ne olisi ehkäpä AC/DC, Metallica, Nirvana, Sielun
Veljet, Don Huonot, Kolmas Nainen, Ne Luumäet, Sex
Pistols, The Clash ja Green Day. Mun näkemys siitä
mistä 70-luvun Vihannekset musiikillisesti koostuu, on että tiukkana
ytimenä on tietysti Ramones, mutta siinä ympärillä on sitten
monenmoista erinäköistä vaikuttajaa. Yhtäällä Chemon surf- ja
klassinen osasto ja toisaalla taas mun hevimpi ja suomirokimpi tausta.
Yhteisiä vaikuttajia taitaa olla Ramonesin lisäksi niin suomalaiset kuin
ulkomaisetkin punkrock-bändit. Niin ja Peitsamo. Pajunen: Asennevaikuttajina toimii kaikki vanha punkki ja suomipunkki yleensä Pellestä ja Problemsista lähtien, Hurriganes ja suorat rockbändit Chuck Berrysta alkaen. Ollaan aika perinnebändi. Tekstipuolen vaikuttajina vois mainita Luumäkien luoman suomalaisen ramopunkin, Peitsamon ja Moogin. Tosin oon viime aikoina pyrkiny eroon turhanpäiväisestä nokkeluuden yrittämisestä. Se kääntää hommat liian usein jotenkin vitsiksi. Ei me olla mikään huumoribändi. Sitten vielä
romanttisella puolella vaikuttajat vois olla esimerkiksi Woude, Undertones,
The Jam, Ebba Grön ja vaikkapa Vaavi. Sellasta naivistista
intoa on haettu. Noi jätkien mainitsemat listat vaikuttaa hyviltä, mut
mun osalta sieltä pitää poistaa Kolmas Nainen, Metallica ja Don Huonot.
En tiedä vaikutteiden kuulumisesta levyllä, mut on samaan hengenvetoon
todettava, et on vanhemmiten alkanu ymmärtää vähän mistä biisien
teossa on kysymys. Nuorempanahan mä tein niin paskoja tekstejä, et vieläkin
hävettää. No onneks niitä ei kovin moni oo kuullu! Onko
noita kyseisiä nuorempana tehtyjä biisejä joskus levytetty? Pajunen: Onhan niitä ainakin yks vinyylisinkullinen, muttei siitä sen enempää. Pajunen: Noista nuoruusbändeistä sen verta, et nimeltään niitä on ollut The Cute Boys, Cosmokapseli, Aces On Seas, Kiirastuli, Punainen Delfiini, Herttua, Norsutorni noin muutamia mainitakseni. Eiköhän bändien nimetkin kerro jo riittävästi, että niitä ei tässä yhteydessä ole syytä kaivella sen enempää. Ja vielä: Sori. Ok. Ehkä emme paneudu tähän asiaan tämän enempää... Kerrotko
Pajunen, mistä biisien teossa on kysymys? Mitä olet alkanut vanhemmiten
ymmärtää? Pajunen:
Lähinnä oon tajunnu tekstinteosta jotakin. Jokainen sana on tärkeä ja
biisin idea on pystyttävä kiteyttämään ensin edes itselleen. On
valittava näkökulma ja tyylilaji tietoisesti. Tajunnanvirtamaalailulla
syntyy yleensä kliseistä sitä itteensä. Ainakin mulla. Jos ei oo mitään
ideaa tai sanottavaa, niin on turha lähtee ilmottamaan sitä muille. Tärkeetä
on kanssa päästä irti väärästä henkilökohtaisuudesta. Omat
tuotokset on pystyttävä etäännyttämään ja sitte niitä on voitava
surutta kustannustoimittaa. Eli tarvittaessa karsitaan surutta vaikka
sataprosenttisesti. Jos joku kohta tökkii tai hävettää, niin sille on
tehtävä jotain. Enää ei päästä läpi sellasta, et tää on nyt vähän
tällasta ja lässynlässyn. Seistään suorana joka sanan takana!
Pajunen Vihanneskellarissa.
Woimasointu
julkaisee 70-luvun Vihannesten levyn maaliskuussa. Levylle tulevia biisien
nimiä on vähän panttailtu. Joko ne voisi tässä yhteydessä kertoa? Chemo:
EI! Pajunen:
Eiksne oo jo osa muodikkaasti vuotanu nettiin. Voi olla, että loppuja ei
ilmoiteta lainkaan. Sen
verran on ennakkotietoa tihkunut, että levyltä tulee löytymään Joey
Ramone –niminen biisi. Se kertonee… öh… Joey Ramonesta? Chemo:
Ehkä kertoo, ehkä ei. Pajunen: Yleisesti ottaen se ei ole lainkaan kertova biisi. Enemmän se kertoo suomalaisista ahdistuneista tunareista. Biisin
aiheena kyseinen henkilö on sen verran kiinnostava, että kertokaahan
jotakin ko. biisistä? Chemo:
Biisi kertoi alunperin aivojen säilyttämisestä narikassa. Sitten
huomasimme tiettyä päällekkäisyyttä aiheissa erään Kretiinien kappaleen kanssa. Kuuntelimme aikamme pohjia, ja koska tykkäsimme jäljestä,
Pajunen sanoitti kipaleen uusiksi. Pete:
Sen verran voidaan varmaan kertoa, että uudessa tekstissä esiintyy Joey
Ramone -niminen henkilö. Pajunen:
Sen biisin teemana on lohdutus. Hmm. eli Joey Ramone mainitaan, mutta biisi kertoo ahdistuneista suomalaisista tunareista ja teemana on lohdutus... Pajunen:
Kyllä sitä Joey Ramonea jopa hoetaan. Chemo: Niin hoetaan.. kyllä siitä ihan tolkku löytyy. Kaikki selviää aikanaan.
Toinen
levyn biisi, joka on ollut ennakkoon tiedossa, on Minä diggaan
Peitsamoa. Kyseessä on Joey Luumäen tekemä kappale ja hän
vierailee levyllä myös laulamassa kyseisen biisin. Mistä idea Joey Luumäen
biisin julkaisusta syntyi ja miten saitte hänet lähtemään hommaan
mukaan? Chemo:
Joey Luumäki lähti mukaan kun kysyimme häntä mukaan, siinä ei
ollut mitään sen ihmeempää. Sopivaa fiittiroolia miettiessä ajatus
Joeyn oman kappaleen äänittämisestä tuli mieheltä itseltään. Tämähän
kävi meille, ja homma toimi oikein kivasti. Pajunen:
Näin on. Homma meni oikein kivasti, muttei onneks ihan kivasti. Mielellään
kuultaisiin vielä enemmänkin Joey Luumäen ja Vihannesten yhteistyön
tuloksia. Onko jatkossa odotettavissa lisää yhteistyötä Joey Luumäen
kanssa? Chemo:
Nyt ei ole mitään sovittuna. Mun ylipuhuminen moiseen ei välttämättä
olisi ylivoimaisen vaikeaa. Pete:
Kyllä mulle sopii. Pajunen:
Toivottavasti. Toivottavasti
äänitysstudioita aika huolellisesti Luumäkien vältellyt Joey Luumäki
lukee edellisen kysymyksen ja vastaukset huolellisesti ja tekee siitä
omat johtopäätöksensä…
Joey
Luumäki diggaa Peitsamoa. Diggaavatko myös Vihannekset? Peitsamo ainakin
vilahteli tuolla vaikutteissa… Chemo:
Ainakin mä olen pitkäaikainen Peitsamo-fani. Pitkäsoitoista
kestosuosikkeja ovat esimerkiksi The Fool ja Vedestä
Nousee Kasvi. Yksittäisistä kappaleista mm. Miksi Roy
Orbison Pukeutui Mustaan on biisintekijälle vapauttava kokemus: täydellinen
kappale on jo tässä, sellaiseen ei tarvitse itse yltää. Pete:
Kyllä mä olen myös aina digannut. Pajunen: Totta kai. Nerous ja hulluus kiehtoo. Ramopunk-bändeistä
Rehtorit, Häiriköt, James Puhto Ren ja Retkibanaani ovat levyttäneet
Peitsamon musiikkia ja itse asiassa Vihannes Pajunen muuten laulaa tuossa
Rehtorien levyttämässä Peitsamo-lainassa. Teidänkin keikkasettiin on
luikerrellut yksi Peitsamon biisi. Mikä Peitsamossa nappaa? Chemo:
Ehkä se on tämä tietyntyyppinen minimalismi mikä Peitsamossa
ramopunkkareita kiehtoo. Surf-instrumentaaleissa on vähän samaa
asennetta. Toisaaltahan Peitsamon tuotanto on erittäin laajaa ja
moni-ilmeisempää kuin äkkiseltään ajattelisi, mikä ainakin omalla
kohdallani vain lisää kiinnostusta. Pete:
Kari Peitsamon, mun ja ramopunkin ideologiat on mun mielestä jotenkin kauhean lähellä
toisiaan. Pajunen:
Tekstit ja minimalismi. Omaperäinen. Joey Luumäki ilmaisee asian ytimekkäästi:
”Sieltä tulee vaikka millaista.” Peitsamo tosin ilmoitti
joskus, et ramopunkki on hyvää, mut siitä puuttuu joku ulottuvuus, mikä
lisäis mielenkiintoa siihen. Näin saattaa olla. Onko
teillä ollut ajatuksissa viedä joku Peitsamo-cover levylle saakka? Chemo:
Ei oikeastaan. The Undertonesien Teenage Kicksiä sen sijaan
mietimme levybiisiksi niinkin pitkälle, että teimme siitä jo jotain
äänityksiä. Se on sellainen kipale, että sen ei oikeastaan tarvitse
olla levybiisi: Jos se on keikkasetissä, jengi tuntee sen kuitenkin. Siitä
on jo useita levytyksiä olemassa, ja se alkuperäinenkin on jo
ainutlaatuisen hyvä. Pajunen:
Ei ole. Luultavasti mennään jatkossakin omilla biiseillä. Pete:
Omaa Ethän vertaa mua Elvikseen -biisin versiointiamme
nimeltänsä Ethän vertaa mua Peitsamoon on joskus
keikoillakin soitettu, mutta enpä usko, että sitä tai muutakaan
Peitsamoa levylle asti koskaan tehdään. Toisaalta eihän sitä koskaan
tiedä. Voihan sitä joskus tulla joku niin hyvä Peitsamo-cover, että
äänitettäisiin levyllekin.
Tulevalta levyltä julkaistiin tammikuussa nettisinglenä Mun mielestä makein –biisi. Kommentoikaapa sitä. Jossain tiedotteessa taidettiin ”varoitella”, että se on biisi on sieltä tulevan levyn popeimmasta päästä. Pajunen:
Se on hyvä ja tarttuva biisi. Chemo:
Kappale on tositarina. Säkeistöjä lukuun ottamatta, niillä ei ole
tapahtumallista todellisuuspohjaa. Ja kyllä, sieltä popimmasta päästä
levyn biisejä se on, ehdottomasti. Pete:
Levyllä on pari muutakin vähän hitaampaa biisiä, mutta ne ei ehkä ole
ihan samalla tavalla poppeja, kuin Mun mielestä makein. En
voi elää -biisiä on soitettu joskus keikoillakin. Oltiin vähän sillä linjalla, että viitsiikö Mun mielestä makeinta nettisinkuksi laittaa, kun ei se nyt ehkä ihan parhaiten levyn keskitietä edusta, vaan enemmänkin reunaviivoja. Edellinen julkaisu meiltä kuitenkin oli Äärimmäinen joulurauha ja päätettiin tällä tavalla lyödä ikään kuin laidat kiinni. Nettisinkun saama vastaanotto on ollut paljon positiivisempaa kun uskalsimme odottaa. Mutta onhan se todella kiva ja tarttuva biisi. Ja siinä on hyvä fiilis.
Teillä
on käytettävissänne Vihanneskellarina tunnettu oma studio. Onko se
oikeasti kellarissa? Chemo:
On se. Mullan alta -ep tuli siis ihan kirjaimellisesti
mullan alta. Pajunen:
Kyllä se on niin kellarissa, kuin mikään voi yleensä kellarissa olla. Pete: Käytännössähän kellarissa on tehty vain äänitykset ja muu työstö sitten Vihanneskonttorilla joka ei ole kellarissa. Etäisyyttä Vihanneskellarilla ja Vihanneskonttorilla on muuten noin 45 kilometriä. Niin ja miksaukset ja masteroinninhan teki Huttusen Olli Varkaudessa. Miten työskentely
studiossa sujui? Chemo:
Toooooooooooosi hitaasti. Meillä yksinkertaisesti oli käytettävissä
liikaa huomisia: aina voi vähän kokeilla ja joo, no otetaan vielä ens
viikolla uusiks, ehtiihän täs. Seuraavan äänitysproggiksen voisi tehdä
ihan toisella meiningillä. Eikun, mehän tehtiin se jo! Jouluräyhää!
-biisi soitettiin yhtenä iltana sisään ja Petellä oli vissiin
sitten toinen ilta miksauksiin. Anyway, pitkäsoittoa tehdessä tuli
koettua se, että joskus olisi ihan hyvä, että studioliksa juoksisi ja
homman joutuisi oikeasti tekemään napakalla aikataululla. Pajunen:
Rennosti, helposti, mutta pirstaleisesti. Ens kerralla tiiviimpi sessio.
Mua tosin jännitti ku Chemo kattoi nappia painaessaan kerran jotenki
oudosti. Kautta linjan oli silleen nyrkkisääntönä, et rupista sais
soitto olla. Jollain tuulella lopputulosta kuunnellessa funtsii, et kannut
olis saanu olla vähän hallitummatkin, mut toisaalta taas…. Hyvä näin! Chemo: Hehe! Mulla on aavistus siitä mitä osuutta äänitettäessä toi napinpainaminen ja katsominen on tapahtunut... Chemo voisit kertoa vähän lisää, jotta haastattelun lukijatkin saisivat tietää mistä oli kysymys... Chemo:
No okei. Epäilen, että kyseessä on yksi harvinaislaatuisen
vaikuttava puheosuus. Kuulette sitten. Niin mojovasti ei varmaan missään
äänityssessiossa ole naurettu kuin Vihanneskellarissa kun taltioimme sitä! Alun
perin lupailitte levyä jo syksylle 2007.
Mikä viivästytti julkaisua? Chemo:
Juuri tuo edellä mainittu toimintamalli. Sitten saimme mukaan mainion
miksaajan, Huttusen Ollin, joka on äänittänyt mm. Iskuryhmän Ihmemiehen.
Hänellä meni projektissa oma aikansa. Pete:
Mun täytyy ottaa tästä syytä aika paljon omille harteille. Mulla oli töissä
ehkä kiireisin kevät ikinä ja se osaltaan söi aikaa ja energiaa
Vihanneshommista. Suurin osa biiseistä oli kuitenkin joskus alkukesästä
äänitettynä, mutta päätettiin siinä välissä pitää vähän taukoa
ja hommaa jatkettiin sitten vasta syksymmällä. Ollilla oli omalla
tahollaan muuttoa ja remonttia ja tais kerran mennä tässä matkan
varrella studiokin alta, niin että kyllähän nekin osaltaan aikataulua
viivytti. Toisaalta taas koko ajan oli ajatuksena, että eipä tässä
kiirettä mihinkään. Pajunen: Sen siitä saa, kun eletään ilman kellokortteja ja deadlineja. Yksikkömme teki mittavat tappiot, suurin osa toiminnoista siirrettiin Kiinaan ja toimitusjohtaja sai jo ajat sitten kenkää.
Kun tämän
levyn tekoon vierähti yli vuosi, niin tuona aikana syntyi varmaan jo ihan
uusiakin biisejä. Tuliko levylle mukaan jotain sellaisia viime hetkillä
valmistuneita kappaleita, vai ovatko kaikki sellaisia, jotka ehtivät olla
työn alla jo hyvin pitkään? Chemo:
Ellen äkkiseltään ihan väärin muista, kipaleet olivat yhtä biisiä
ja yhtä uudelleensanoitusta lukuun ottamatta valmiina jo ennen levyäänitysten
aloittamista. Monia oltiin soitettu jo keikoillakin. Pete:
Kyllä ainakin kahteen biisiin tuli kokonaan uudet tekstit äänitysten
aikana. Ja osan tekstit saattoi vähän elää. Levyllä taitaa olla tasan
kaksi biisiä, mitä ei olla ikinä soitettu keikalla. Mutta tosiaan uusia
biisejä ei ole tänä aikana syntynyt. Tai ainakaan treenattu. Paitsi Äärimmäinen
joulurauha, mutta sitäkään ei ole oikeastaan taidettu koskaan
soittaa yhdessä. Ihan ekoissa äänityssessioissa tammikuussa 2007 äänitettiin
jo rummut kaikkiin levyn biiseihin, eli kyllä ne oli jo siinä vaiheessa
kaikki olemassa. Sanoitusten lisäksi jotain sovituksellisia juttuja toki
mietittiin matkan varrella uusiksi. Pajunen:
Biisithän on aina olemassa, ne pitää vaan kirjottaa paperille.
Kaikenlaista aihiota ja teemaa pyörii jatkuvasti päässä. Sit pitää päättää,
et millon niitä puristelee ulos. Tän savotan pitkittyessä tuli jossain
vaiheessa sellanen fiilis, et kirjotetaan uusiks koko levy. Eli tehdään
tyystin uudet biisit. Tuottaja sai kuitenkin puhuttua meille järkeä. Kuka tämä
järkeä puhunut tuottaja on, yksi Vihanneksista vai joku ulkopuolinen? Pajunen:
Kyllä se oli lähinnä tää oma sisäinen tuottajamme. Chemo:
Ni.
Äänittäessä tapahtui semmoinen ilmiö, että aina kun kuunteli pienen
tauon jälkeen matskua johon luuli olevansa ihan läpikyllästynyt,
hokasikin että tätähän kuuntelee sittenkin ihan mielellään. Miksaukset
ja masteroinninhan hoiti varkautelainen Huttusen Olli. Kuten tuossa tuli
jo mainittuakin, hän on tehnyt samoja hommia Iskuryhmän Ihmemies-levyn
ja muistaakseni myös Woimasoinnun viime jouluna julkaiseman Jouluräyhää!
–levyn kanssa, jossa Vihannekset olivat mukana. Miten päädyitte
Olliin? Oliko ihmemiehen soundeissa sellaista, jonka halusitte myös
omalle levyllenne? Pajunen: Mites se nyt menikään jätkät? Ei se kai Ihmemiehen saundeista johtunu. Olikohan se Iskuryhmän Pasi, joka ehdotti Ollia? Ollin hinta-laatusuhde tais olla kohdallaan. Chemo:
Jossain vaiheessa ruvettiin tuumaamaan, että joku bändin ulkopuolinenkin
olisi hyvä olla projektissa mukana. DIY-meininki sopii
marginaalipunkjuttuun hyvinkin luontevasti, mutta joskus on paikallaan,
ettei yritä olla oma hammaslääkärinsä, asianajajansa ja
aivokirurginsa. Ihmemiehen soundit oli ok, mutta sitä kautta se tosiaan meni että Pasi suositteli Ollia. Tää kuvio, että äänitykset tehtiin Vihanneskellarissa ja raitojen siivoaminen sekä miksaukset sitten muualla, muodostui sitten luonnostaan kun Olli asuu Varkaudessa. Pete: Ihmemiehen soundit miellytti korvaa ja Ollin taksat lompakkoa. Lisäksi kun kaikille osapuolille sopi tällainen verkkaisempi ja etäisempi työskentelytapa, niin hommahan oli sitten selvä. Ja Pasin suosituksilla oli tietenkin oma osansa. Vihannes Chemo Vihanneskellarissa. Mitenkäs
tulevan levyn nimi? Julkaistaanko otsakkeella ”70-luvun Vihannekset”?
Ilman levyn varsinaista nimeä siis. Samaan tyyliin kuin, ensimmäisen
pitkäsoittonsa on julkaissut moni muukin bändi, vaikkapa tässä
haastattelussakin esillä ollut Ramones. Pajunen:
Levyn nimi on 70-luvun Vihannekset. Suunnitteletteko
levyn kannet itse? Mitä on sen suhteen odotettavissa? Pajunen:
Hovigraafikkomme Tonde on ollu mukana. Pete ja Tonde on tehny
hienoa kansitaidetta. Ei halpaa. Pete:
Joo, tässä kohtaa ei ole aikaa eikä
rahaa säästelty. Kun tässä
nyt enemmän tai vähemmän marginaalissa ollaan, niin levyjen myynnin ja
bändin tunnettavuuden kannalta kannattaisi keikkailla mahdollisimman
paljon ja ehkä jopa Kehäkolmosen ulkopuolella. Miten aktiivisesti
Vihannekset aikoo toimia keikkailurintamalla? Chemo:
Levynjulkaisun yhteydessä teemme luonnollisesti jonkun verran keikkoja -
nettisivujemme keikkalista kertoo missä mennään. Esimerkiksi
huhtikuussa kannattaa uida Vastavirtaan ja heinäkuussa
Hummeripoika-rockiin. Noin muuten soitamme kyllä keikkoja semmoisina
sopivina täsmäiskuina. Pete:
Tarkoitus on keikkailla siinä määrin, kun se tuntuu järkevältä ja
kivalta. Ja toki lähdetään mieluusti myös Kehäkolmosen ulkopuolelle.
Meillä ei ole varsinaisesti keikkamyyjää, eli keikkoja tulee hyvin pitkälti
sen mukaan, miten meitä keikoille pyydetään. Toki koitetaan saada
itsekin keikkaa järjestetyksi mahdollisuuksien mukaan, mutta ei sekään
aina niin helppoa tällaiselle marginaaliporukalle ole. Pajunen: Keikkaillaan silleen, et mahdollisimman monilla on kivaa. Aina lähetään, jos homma tuntuu meille sopivalta. Pizzeriarundia ei ole tiedossa. Hoitakoon cover-bändit sen osaston. Eikä konserttisalikiertueeseen suostuta! Pajunen: "Ilman Rehtoreita tuskin olis 70-luvun Vihanneksia" Heitetäänpä
tähän loppuun vielä kysymys vähän asian vierestä. Poko julkaisee maaliskuussa
2008 uusintana Rehtoreiden Millionääri –levyn, joka oli bändin ensimmäinen
pitkäsoitto. Levyllä laulaa sellainen mies kuin Rehtori Pajunen, joka
nykyään tunnetaan nimellä Vihannes Pajunen. Mitä mietteitä ko. levyn
uusintajulkaisu Vihannes Pajusessa herättää? Pajunen: Sehän on helkutin hienoa, et tehtiin aikanaan niin merkittävä levy, et sitä painetaan lisää 13 vuoden jälkeen. Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa. Muistelen lämmöllä silloisia Rehtoreita, T.T. Oksalaa ja Finnvoxia. Se oli hienoa ja hauskaa meininkiä. Mullehan se oli vähän liiankin hauskaa. Samalla vilpittömät kiitokset Hekolle. Ilman Rehtoreita tuskin olis 70-luvun Vihanneksia ja taitais olla meikäläisen rock-rintamalla yleisesti ottaen huomattavasti hiljaisempaa. |
||||||||
M!ka |
||||||||
|