www.ramopunk.com 

Unicorn

Takaisin Unicorn etusivulle

UNICORN
- Get your kicks with an unicorn - 1991 - eka numero - 5 mk -
Unicorn-1
kevätkesä 1991
© Tiina, Tepis
With kind and very special arrangement to M!ka and www.ramopunk.com

 

UNICORN 1, sivut 13-14

Kysy miten hän pitää kitaraansa
- tiedät miten hän soittaa...

NO NIIN. TÄMÄ ON SIIS TÄYSIN HUVIKSI TARKOITETTU EIKÄ KENENKÄÄN TARVITSE VETÄÄ ITSEÄÄN KÖYDEN JATKOKSI TÄN JUTUN TAKIA. TIEDÄN, ETTÄ INDIKAATTORIMME ON STEREOTYYPITTÄVÄ, ASIATON JA KAIKKEA MUUTA KUIN TÄYDELLINEN, MUTTA SALLIKAA NYT MINUN OLLA ASENTEELLINEN JA ILOITKAA SIITÄ, ETTÄ ITSE OLETTE VIISAAMPIA.

1. "HALKO POIKKI JA PINOON"

Tällainen kitaristi ei progesooloile tai sievistele. (Kiinnitä huomiota usein varsin hellyttäviin hihnan jatkoksiin!) Skitta toimii myös lyömäsoittimena, joskus lähes pelkästään sellaisena. Kädet ulottuu suunnilleen polviin, musiikki kallistuu helposti hc:hen.

Esimerkkityyppi on tosin basisti, Hard-Ons-Ray, mutta täyttää silti lajityyppinsä kriteerit. Oikeestaan Hard-Onssit on 1:sen ja 2:sen välillä riippuen piiseistä. Sitäpaitsi onhan niillä soolojakin, voi paska, taisi tulla huono esimerkki. No, sanotaan että Hard-Onssin levy Hard-Ons! ainakin sopii tähän.

2. "HALOT ON JO PINOSSA, OTETAAN SILLE"

Ei aivan niin gorillan näköinen kuin herra 1. Vieläkin tarvitaan hihnanjatkoksia ja otollista ruumiinrakennetta, mutta kallistutaan ramoiluun. Varteenotettavia haara-asentoja, piisit pariminuuttisia ja kitaran melodisuus ei todellakaan tarkoita kitaristin henkilökohtaisia rekiretkiä hevikliseistön aarrearkuille. Suomessakin edustava joukko!

Näistä löytyy punkkia, ramoa, hc:tä, näihin sekottunutta poppia tai kaikkea tätä ja montaa muuta sekasin. Ei kuitenkaan kantria, tiedostavaa iskelmää tai bluesia! Sanojen pitää kolahtaa hokemina.

3. "KULTAINEN (?) KESKITIE"

Arveluttavaa joukkoa. Siirapissa tarpomista seuraa "rock'n'roll-meininki", ollaan reloja, ja sitten vingutetaan ja heitetään kantria. Stereotyypittäjän painajainen! AARGH! Sitäpaitsi tällasen kitaristin omaava bändi voi hyvin olla oikeesti ihana ja hyvä, kuten III nainen, josta Sakarin olemme siepanneet mallinukeksi.

Lokero-orientoituneisuuteni alkaa himmetä... Taitaa olla niin, että tyypitys istuu parhaiten vaan ääripäihin. Sanotaan nyt ympäripyöreesti ettei tule tuoleja selkään myöhemmin: Ihmisen pituudellisessa painopisteessä kitaraansa pitävä voi olla hyvä, huono, tylsä, kiva, taitava, aloittelija tai mikä tahansa muu. Kevyt stereotyyppi siis!

4. "VARTEENOTETTAVA MUUSIKKO"

Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, mutten malta pidättyä pikku referoinnista: Tällä kitaristilla on legendaariset esikuvat, joilta hän on kopioinut sormikoukerot jättäen käyttämättä esikuvansa vibat, olemuksen ja kaiken sen mikä oikeasti oli hienoa ko. legendassa, eikä hänellä kuitenkaan ole tyylillisesti omaa selkärankaa koukeroittensa tueksi.

Jotkut näistä ovat osanneet kopioida esikuviensa fiiliksetkin, mutta ah! miten aneemisina ja haukottavina. Voi musiikkinsa hyvinkin johonkin esikuvaan pohjustaa, mutta senkin pitää olla se OMA juttu eikä tippalinssinostalgiaa. Tekninen osaaminen on hyvä ja muuta, mutta mua vaan nukuttaa.

TÄMÄ ON TYLSÄÄ TAUSTAMUSIIKKIA. HIHNATUOTE.

5. "MALLI KAULATUKI"

En mä tiedä. Tää on kai tsoukki tai jotain, onhan...?

________________VIIMEINKIN__SE__LOPPUI________________

© Tiina, Tepis
With kind and very special arrangement to M!ka and www.ramopunk.com

 

Kävijälaskuri