|
|||||
Leena Lehtolainen |
|||||
Ramopunk-uutiset 30.3.03: Miten dekkarikirjailija Leena Lehtolainen liittyy ramopunkkiin?Joku on saattanut ihmetellä miten kirjailija Leena Lehtolainen liittyy ramopunkkiin? Välillä Ramopunk-uutisetkin uutisoi Leenaa enemmän kuin ramobändejä. No, osasyy on tietysti se, ettei bändeistä ole juuri tuolloin uutisoitavaa irronnut ja Leenasta taas on ramopunkkiin liittyvää juttua sattunut tuolloin löytymään. Ja tunnettu tosiasiahan on, että punkmaailma pyörii mukana myös Leenan kirjoissa. Mistä punkin maailma sitten livahti hänen kirjoihinsa. Leena Lehtolainen vastasi tähän itse näin: Nuoruudensyntini
Kitara on rakkauteni vuodelta 1981 kertoo punkbändin
kitaristipojasta Kenistä, joka asuu epämääräisellä
pikkupaikkakunnalla Joensuun ja Kuopion välissä, soittaa, laulaa ja
tekee biisejä Kaljanjuojat -yhtyeelle ja haaveilee suuresta
tulevaisuudesta Helsingissä. Vähän niin kuin Pitkä kuuma
kesä -leffassa: kun pääsisi joskus Tavastialle soittamaan. Bändin
rumpalin nimi on muuten Pasi. Mariahan
on alusta lähtien vanha punkkari, joka on soittanut bassoa Rotanmyrkky
-yhtyeessä kouluaikanaan. Rotanmyrkkyä muistellaan kaikkein eniten Kuparisydän
-kirjassa (1995), jossa Maria palaa takasin kotikaupunkiinsa Arpikylään
kesänimisänaiseksi (vaimoni on...) ja törmää bändinsä kitaristiin
Jaskaan, joka vielä kolmikymppisenä elättelee rokkiunelmia.
Kohta ollaan taas vanhalla bändikämpällä, siellä soittaa Jaskan lisäksi
myös Rotanmyrkyn vanha rumpali, jonka nimi on Pasi. Olisiko
sukunimi vielä Virtanen? Ramopunkosasto
tulee kaikkein vahvimmin esille Kun luulit unohtaneesi
-kirjassa, jossa yksi päähenkilöistä Katja tekee
gradua Ramoneksien vaikutuksesta suomalaiseen rock-musiikkiin.
Minusta idea oli hauska ja se antoi mahdollisuuden lainailla kaikkia
mainioita bändejä ja niiden sanoituksia ja toisaalta keksiä kokonaan
oma bändi, Salamasota, ja niille ihan omia biisejä kuten
vaikkapa Saatanan Sheena. Sehän, miten suomalaisten
ramopunkheimon jäsenbändit viittailevat toistensa teksteihin on
minusta aika mainiota. Keksivät intertekstuaalisuuden ennen kuin
kirjallisuustieteilijät. Ennen
lähtöä -kirjan (2000) lopussa soi Luonteri Surfin Peruskallio.
Lähetin kirjan kiitokseksi pojille, ja myöhemmin paljastui, että Kalle
G. ja vaimonsa Inka olivat lukeneet kaikki kirjani, olimme
siis molemminpuolisia faneja. Asia johti toiseen, menin
keikkamatkalle Juvalle ja tapasin bändin jäseniä ja rouvia ja Kosan,
myöhemmin sitten Tampereella Marin, joka tekee hienoja
levynkansia, meistäkin tuli ystäviä ja vähitellen tunsin kuuluvani
siihen onnelliseen perheeseen, joka unohtaa surut ja ikävuodet
narikkaan päästessään pogoamaan jonkun ramopunkheimoon kuuluva bändin
keikalle. Ja monista muistakin faneista on tullut kavereitani,
musiikki yhdistää. |
|||||
|