Ramopunkit keikoilla |
||||||
(Kuva: M!ka) Ramokeikka vol 2Lutakko, Jyväskylä 31.1.09 RehtoritHimanesTapio |
||||||
Sisällysluettelo:Lehtiartikkeli: Keskisuomalainen/Petja
Savoila, 30.1.09: Keikkaraporttia: Tommi: Ekalla ramopunk-keikalla M!ka: Mikä ihmeen myö halutaan lissää? Artistien kommenttia: |
||||||
Rehtorit Lutakon lavalla. Rehtorien keikka kuvattiin ja äänitettiin. Toivotaan, että materiaalia myös julkaistaan jossain vaiheessa. (Kuva: M!ka). |
||||||
Hey Ho, Let`s Go!Petja
Savoila Huomenna
Lutakossa pokoillaan otsakkeella RamoKeikka Vol2. Musiikista huolehtivat
pitkän linjan ramopunk yhtyeet Rehtorit ja Himanes sekä
äänekoskelainen prolepunk -bändi Tapio. Rehtoreiden sukulinjan
voi jäljittää kulttibändi Ne Luumäkiin. Kitaristi Rehtori Heko kun
on sama mies kuin Heko Luumäki. Ramopunk-yhtyeille hieman epätyypillisesti
Rehtoreiden laulaja on naisihmisiä, mutta tämä tuskin haittaa rehtori
Sanna Reposen menoa. Himanes on myös kolmisoinnun nimiin
vannoville tuttu nimi 1990 -luvun hämäristä. Petja Savoila / Keskisuomalainen 30.01.2009 |
||||||
|
||||||
Ramokeikka
Vol2
Lutakon
ramopunk sessiot RaMoKeiKKa Vol2 teeman alla jatkuivat siis Rehtoreiden,
Himanesin ja Tapion tahdissa. Ulkona
oli pakkasta melkein 20 astetta, mutta tunnelma
Lutakon sisällä oli lämmin ja jossain määrin kosteakin tietysti.
Homma alkoi viiden maissa kokoontumisella roudaushommiin ja melko lailla
pro meiningillä oli kamat kasattu ja saundien säätämiset tehty.
Lavalla hääri myös kameratyttöjä, jotka selvästi aikoivat kuvata
jotain. Liittyikö kuvaaminen mahdollisesti esimerkiksi johonkin
"Kansainväliseen salaliittoon" jäi allekirjoittaneelle
hieman epäselväksi. Soittajille oli soppaa tarjolla ja johtojen sekä
muun sälän keskellä loikki myös aina yhtä Oulun kärppämäinen
ramopunk-kirjailija Dr.Jeke but No Mr. Hyde , joka myös asetteli
mikrofoneja sinne sun tänne. Mitä
ihmettä. Ehkäpä kaikki selviää aikoinaan. Tässä vaiheessa häippäsin
mestoilta illallistamaan kauempaa paikalle saapuneiden ramopunkjengiläisten
kanssa Pub Jalon lihapatojen äärelle. Oli taas ja aina yhtä
miellyttävää nähdä tuota porukkaa. Kimmoa en voi kyllin kiittää
saamastani laulu- ja soitinyhtye SIGiin liittyvästä ylläristä. Ja taas mentiin takaisin mestoille. Paikalle oli saapunut maksaneita ja ilmaislipullisia noin 130-140 henkeä. Ja bongasin lisää tuttuja, kuten Vihdin pienen suuren miehen Double S:n ja A3 -yhtyeen laulavan postinkantajan Kaitsun.
Tapio (kuva: M!ka). Tapio aloitti ennen puolta yhtätoista ja veti
oikein hyvän setin. Bändi on kehittynyt koko ajan ja kokonaisuus
toimii hyvin. Tapio soitti ja voitti yleisön puolelleen
persoonallisella tyylillään. Lainabiisinä tuli Jyväskyläläisen
laulutaiteilija M. Nykäsen klassikko Paras Antaa Niille Jotain
Puhuttavaa vai mikä Samaa nauhaa se biisi nyt olikaan. Tykkäsin
ainakin itse Tapion vedosta ja kehuja kuulin muiltakin. Kerran vielä
Suolahden urhoille, Hey! Himanesia en ollut lavalla nähnyt sitten muutaman vuoden takaisen Red Neckin vedon. Lutakossa bändi puolestaan viimeksi soitti about 16 vuotta sitten. Jonkin verran olivat miehet tuosta keikasta muuttuneet, mutta meininki muuten on sen kun parantunut. Himanes oli myös erittäin hyvä ja bändin uusista biiseistä jäivät päähän soimaan heti ainakin Tää Tulee Sydämestä ja Sä Puhut Puille. Basisti Sutisella on vaatetuksesta päätellen aina yhtä kylmä, mutta miehen lavahabitus on parasta basistityyliä sitten Pentti Jonesin loistokkaiden Juliet Jones -päivien. Basson tulee roikkua alhaalla just tuolla tavalla. "Haukivuoren Ramonesilla" ei pettänyt mikään linkki tälläkään kertaa. Uutta levyä odottelen erittäin isolla mielenkiinnolla. Ja tää tuli sydämestä. Niin ja se Ratsia -veto oli parhautta myös. Ja paikalle tässä vaiheessa iltaa saapuneen J-P Laitio-Ramonenkin letti heilui jo tuttuun tyyliin. Himanes (kuva M!ka). Rehtorit aloitti puolen yön jälkeen eli oli varmasti ensimmäinen bändi joka koskaan soitti Lutakossa helmikuussa 2009. Merkittäköön tuo historian kirjoihin. Uutta matskua tuli Rehtoreiltakin ja melkeinpä samat sanat täytyy sanoa kuin Himanesistakin. Uutta levyä odottelen suurella mielenkiinnolla. Heko oli totutussa, keskimääräisen kovassa vauhdissa, vaikka sormessa olikin vielä pipi ja Sanna eli Rehtori Reponen Jr on loistokas punkrock tähti isolla T:llä. Tässäkin bändissä on nyt kaikki osaset hyvässä balanssissa ja sitä katselee ja kuuntelee mielellään. Rehtorit on enemmän punk kuin ramo, mutta se taas ei haittaa käsittääkseni ketään. Myös Kuraattori Kurjen aikainen materiaali toimii nyt paremmin, kuin silloin joskus ennen.
Punkrock tähti isolla T:llä (kuva: M!ka). Ja vaikka paikalla olivatkin kohta www.ramopunk.comin 7-vuotisjuhlia viettävä M!ka perheineen, Kuopion Sanna sekä Kiuruvedeltä lähtöisin oleva vaimoni, uskaltautui Heko omistamaan Pidän Turpani Kiinni biisin savolaisille. Häikäilemätön tyyppi. Reksien viimeisen encoren feidaantuessa Jyväskylän yöhön kävin vielä morjenstamassa soittajaretkut. Rumpali Mikkokin laittoi bäkkärillä taas rakkaan "ramopunk rules o.k" paitansa päälle ja hymyili tyytyväisenä. Ja joku perhana (oikeasti me tiedämme kyllä kuka ja syyttävä sormi osoittaa erään Haukivuorelta alunperin lähteneen ramopunk-tyylisen yhtyeen vieraiden suuntaan) oli pöllinyt backstage pöydän antimiin kuuluneen korkkaamattoman Jallu -pullon, mutta eipä kukaan tainnut sen perään itkeä sen enempää. Mennyt mikä mennyt. Hyvä oli meininki alusta loppuun asti. Kaikki bändit oli erittäin hyviä ja yleisö oli paitsi aktiivista, myös äänekästä ja liikkumistaitoistakin. Onnistuneet illat kannustaa jatkossakin jotain samantyyppistä meininkiä järjestelemään näillekin leveyspiireille. Kiitos kuuluu kaikille. Keikka |
||||||
Ekalla ramopunk-keikallaLutakon keikka oli mun ensimmäinen ramopunk-keikka. Koko päivän JKL:ssä paleltuani ja kaks tuntia Lutakossa odoteltua alkoi Tapio vihdoin soittaa. Tapio oli "ihan jees", ei kuitenkaan niin kauheesti sytyttänyt. Elämän Suola ja encore-biisi, mahtaakohan nimi olla Kotirintamamies, oli kuitenkin tosi hyviä. Ei Tapiosta sen enempää, kun en bändiä edes tuntenu ennen keikkaa. Himanesilta olin ennen keikkaa kuullu Kiva kun on mukavaa-minicd:n, Pogoomaan nettisinkun - ja tietty Rock'n'roll lukion. En kuitenkaan Himanesia ramopunk-bändien parhaimmistona pitänyt - ennen tätä keikkaa. Himanes tuntuu 2000-luvulla olevan paljon tiukempi kuin 90-luvun minicd:llä ja innostuin jopa pogoilemaan parissa biisissä! Mä Haluun Elää, Surffaan Radioaalloilla ja Pogoomaan nousi heti suosikeiks! Monta muutakin kovaa biisiä oli illan aikana. R-Koodin puuttuminen jäi vähän harmittamaan, koska se oli suosikki jo aiemmin tiedossa olleista biiseistä. Himanes oli joka tapauksessa positiivinen yllätys kaikin puolin, täytyy nähdä joskus uudestaankin livenä!
Rehtorit vauhdissa (kuvat: M!ka). Rehtorit olikin sitten parhaiten tiedossa näistä bändeistä. Setti alko heti Klassista Musiikkia-levyn tiukimmilla biiseillä Punk rock ja Surftyttö ja alusta asti oli pakko pogota mukana aina keikan loppuun asti. Keikalla kuultiin jokunen uusi biisi, mistä ainoina niminä jäi mieleen Kansainvälinen salaliitto ja Pidän turpani kiinni. Klassista Musiikkia -levyltä kuultiin paljon biisejä ja vanhoista klassikoista ainakin Uimavalvoja ja Maailman Huonoin TV. Encoressa tuli ainakin mahtava Runaway -käännös Muistokirjoitus. Keikan jälkeen vaa'assa käydessäni huomasin hikoillessa lähteneen 2kg pois. Heh, kiitos Rehtorit ja Himanes! Rehtoreiden, Poikien ja Himanesin uusia levyjä sekä keikkoja odotellessa. Tommi |
||||||
Himanesin rumpali Saku Himane ehtii rumpujen soiton lisäksi hoitaa myös lauluhommia (kuva: M!ka). |
||||||
Hyvä kevään aloitusOlipas
mukava suunnata monien vuosien tauon jälkeen synnyinkaupungin Vuosien
varrella sisäänkäynti oli vaihtanut paikkaansa ja sisälläkin
esiintymislava oli TapioIllan
aloitti Tapio, jonka mahtipontinen kalevalaishenkinen alkumusiikki ei
tainnut aivan baarin perukoille asti kuulua,
Himanes keräsi eniten yleisöä lavan eteen (kuva: M!ka). HimanesHimanes
saikin sitten illan esiintyjistä suurimman yleisövirtauksen lavan eteen.
Lutakko on genren tapahtumiin tulevaan yleisömäärään RehtoritRehtorit
olivat saaneet kunnian olla illan pääesiintyjä. Keikan alku lupasi
hyvää näyttävän aloituksen muodossa ja porukkaa kertyi lavan eteen, mutta jostain syystä paljon vähemmän, kuin Himanesien aikana.
Olisiko julkisuuspelko karkottanut kuulijoita, sillä Hyvä aloitus tälle keväälle tämä oli. SS |
||||||
Vuoron vaihto - Himanes pois ja Reksit lavalle
Rehtori Heko valmistautuu keikan alkuun ja Himanesin Riku kokoilee omia kamojaan pois keikan jälkeen. (Kuva: M!ka)
- Mä oon vahvempi kun sä! Rehtori Mikko (oik.) tulossa rumpujen taakse ja Himanesin Saku lähdössä pois. (Kuva: M!ka) |
||||||
Eka kerta LutakossaEnsimmäistä kertaa tuli lähdettyä Jyväskylään keikkareissulle. Miten se on käynytkin niin, ettei Jyväskylään ole tullut keikoille suunnattua aikaisemmin? Matka Kuopiostahan on naurettavan lyhyt, kun vertaa noihin muihin punkin nimissä tehtyihin retkiin. Tulipa siis tutustuttua myös legendaariseen Lutakkoonkin vasta nyt. Paikka näyttikin ihan pätevältä keikkapaikalta ja äänentoisto tuntui pelaavan hyvin keikkojen aikaan. Lutakon heikkous ja samalla vahvuus näytti noin keikkaillan jälkeen arvioituna olevan se, että siellä on alaikäisten tilat ja anniskelualue erikseen. Todella hienoa, että myös alaikäisillä on mahdollisuus päästä näkemään bändejä livenä ja vielä ns. ”oikeanlaisessa ympäristössä”. Sellaisia paikkoja ei Suomessa taida kovin montaa olla. Heikkous
on tuo sama seikka on siinä mielessä, että aika iso osa yleisöä näytti
seuraavan keikat sivusta anniskelualeen aidan takaa, kun sitä tuoppia
ei saanut lavan eteen tuoda. Vai pitäisikö tuosta antaa Lutakon sijaan
miinusmerkki yleisölle? Keikkojen väliajoilla tuota anniskelualeen
sijaintia vähän pohdiskeltiinkin, mutta ei siihen parempaakaan
ratkaisua kukaan osannut esittää.
Prolepunkkia tehtaan varjosta (kuva: M!ka). TapioKeikkaillan
aloitti prolepunkiksi tituleerattu Tapio. Näin bändin ensimmäistä
kertaa kunnollisella keikalla. Aikaisemmin olen nähnyt siltä vain
ramopunk-piknikit vedot parina edellisenä kesänä.
Piknikilläkin Tapion on soitellut ihan hyvin, vaikkakin esim.
viime kesänä soittelivat harmittavasti pelkkiä covereita. Nyt
pääroolissa olivat bändin omat biisit, jotka rullasivat mukavasti.
Äänentoisto pelasi ja laulajan sanoista sai hyvin selvää, mikä
ainakin Tapion kohdalla on hyvin merkittävä seikka, sillä tehtaan
varjossa kasvaneella bändillä on oikeasti asiaa sanottavanaan. Tapion
tekstithän tuppaavat olemaan vahvasti kantaaottavia. Siinä määrin
sanomaa on näppärästi kääritty huumoriin, ettei teksteissä sorruta
saarnaamisen puolelle. Ihan hyvin on nämä hommat balanssissa Tapiolla.
Olihan siellä mukana yksi cover-biisikin, joka oli lainattu Jyväskylän
suurimmalta anarkistilta Matti Nykäseltä. Biisi oli saanut
Tapion ennakkoluulottomassa käsittelyssä ihan asiallisen punkbiisin
olemuksen. Tapio on julkaissut vasta kolme biisiä sisältäneen singlen, mutta niin minun, kuin monen muunkin paikalla olleen mielestä, bändillä olisi jo aika valmista tavaraa levyäkin varten. Sen verran kuulin kriittistäkin palautetta, että ”biisit oli hyviä, mutta liian pitkiä”. Ja ehkä siinä on perää. Melkein biisi kun biisi on parempi korkeintaan reilun parin minuutin mittaisena, ainakin henk.koht. uskomukseni mukaan. Jos bändistäkin siltä tuntuu, niin minuuttileikkuria vaan käyttöön. HimanesIllan
toinen esiintyjä Himanes keräsi lavan eteen ehkä illan
suurimman yleisön. Tyytyväiseltä näytti reaktiot. Bändi veti
Himanes-mittarilla mitattuna ihan hyvän keikan, jossa oli mukana pari
korviin soimaan jäänyttä uutta biisiä. Mielenkiintoisin uutuus oli Ramonesin
She Talks to Rainbows –käännös Sä puhut
puille, jossa ei sävellys ei ollutkaan Ramonesia, vaan bändin
omaa tekoa. Vaikka keikka meni oikein hyvin, ei Lutakko ole Himanesille mikään paras mahdollinen paikka esiintyä. Tai paremminkin niin, että Lutakko ei ole paras mahdollinen paikka kokea Himanesin keikka. Bändi kun tuntuu ihan aikuisten oikeesti saavan jonkun maagisen lisäpotkun siitä, mitä lähempänä yleisö on …ja kun Himanes on lähes yleisön joukossa, se on parhaimmillaan. Sellaisia tiukasti mieleen painuneita Himanes-iskuja on mm. comeback keikka Haukivuorella 2004, Onni on Ramones III Äänekoskella 2006 ja Elämä on Punk Kuopiossa 2008. Lutakon iso lava ja lavan edessä ollut turvakaide pitivät huolen, ettei yleisöllä ole pääsyä bändin lähelle …tai lavalle, kuten hyvin usein Himanesin vauhdikkaimmilla keikoilla. Rehtorit (kuva: M!ka). RehtoritRehtorien
keikkaa odotin ennakkoon kaikkein eniten, koska siitä oli niin pitkä
aika, kun olen nähnyt bändin viimeksi. Itse asiassa siitä on jo lähes
kaksi vuotta! Oliko bändi entistä tiukemmassa kuosissa vai johtuiko
sellainen fiilis ennakko-odotuksistani? Paha mennä sanomaan, kun en ole
varsinainen asiantuntija, mutta vahvasti oli sellainen olo. Hekolla
ja muullakin bändillä oli vauhti päällä. Musa ja Sannan laulu
kuulosti paremmalta, kuin muistinkaan. Ja hyvin näytti Hekon sirkkelin
terään tutustuneet sormet jo kestävän soittamista. Uudet biisit
kuulostivat ihan päteviltä, vaikka tekstit jäivätkin harmillisen epäselviksi.
Illan parhaat rallit olivat Perjantain ja maanantain välinen yö
ja Ei se siitä, joka on yksi parhaita ramobändien
biisejä, mitä on tehty. Rehtorit venyttää mallikkaasti ramopunkin
rajoja peruspunkräminästä skahan ja ties mihin. Se vähän harmitti,
että useampi muu suosikkiraitani uusimmalta Klassista musiikkia
–levyltä jäivät kuulematta, mutta kaikkeahan ei voi kerralla saada. Himanesin
Sakun ehdotuksesta alettiin huutamaan Reksien encoreta savoksi
”myö halutaan lissää” ja huutoon taisi yhtyä muitakin.
Ilmeisesti kaunis savonmurre kantautui takahuoneeseen saakka, sillä
takaisin lavalle tullessaan Heko heitteli kevyttä kuittia savolaisille
ja sen päälle bändi soitti sitten vielä räväkän encoreen. Mainio
keikka. Olipas tosi hienoa nähdä Rehtorit livenä tosi pitkästä
aikaa! M!ka |
||||||
Detaljitietoa:Mikä ihmeen myö halutaan lissää?
Rehtori Heko: "Tää seuraava kappale menee kaikille savolaisille... Pidän turpani kiinni". Lutakossakin oli paikalla ainakin kourallinen ihmisiä, jotka olivat paikalla tämän huudon synnytyksessä 2004. (Kuva: M!ka). Hensinkiläis- tai ainakin pääkaupunkilaisperäistä Rehtorit -yhtyettä vaadittiin Lukatossa soittamaan encoreeta "we want more"-huudon savolaisversiolla "myö halutaan lissää", joka innosti kiitollisen Hekon omistamaan encoreen ensimmäisenä kuullun Pidän turpani kiinni -kappaleen kaikille savolaisille. Tämä koominen huuto pullahtelee aina silloin tällöin esille ramopunk-keikoilla, useimmiten savolaisperäisten bändien kohdalla. Ja taitaa olla jopa aika yleinen Himanesin, tuon "Haukivuoren Ramonesin" keikoilla. ”Myö halutaan lissää” –huutelu, on jäänyt eloon Puustockin jälkilöylyt -bileistä Juvalta 16. lokakuuta 2004, jolloin paikalla oli ilmeisesti poikkeavan savolaispitoinen yleisö ja huuto syntyi aivan spontaanisti ensin Kimmo Liskomäen Pitkien Kalsareiden ja sitten ehkä jo hieman harkitummin Himanesin keikalla. Nämä "ensimmäiset" myö halutaan lissää -huutelut ovat tallentuneet 2005 julkaistulle Liskomäkien Liskoelämää -levylle, jolta kaikki friikit voivat nyt lähteä asiaa kuuntelemaan. Googleen voi myös laittaa hakusanaksi "Myö halutaan lissää" ja katsoa, minne google vie... M!ka |
||||||
Soitto maittoiLauantaiaamuna Mikkelissä herättiin
kirpeään -26 asteen pakkaseen. Sisämaassa nuo lukemat eivät tosin
puraise niin pahasti kuin rannikolla. Kokoonnuimme roudaamaan
soittovehkeet pakuun ja lähdimme kohti Jyväskylää, jonne puolet Himanesista
oli jo singahtanut etukäteen. Matkalla kaikki sujui kuin tanssi, eikä
matkan varrella edes tapahtunut mitään ihmeellistä. No niitä
hauskoja juttuja tietenkin eräältä kitaristilta tipahtelee koko ajan.
Hieman ennen Jyväskylää meillä oli varaa jopa istuskella kahvilla,
koska olimme niin hyvin aikataulussa. Kurvasimme sovittuun aikaan Lutakon
taakse ja nakkasimme soittokamat sisälle. Roudaus sujui nopeasti, kun
paikalla oli peruskokoonpanojen lisäksi vielä Keikka ja
Vilkki. Ramokeikka 2:n erikoisuutena oli se, että Rehtoreiden
keikka sekä kuvattiin että äänitettiin. Sound check meni ilmeisen
jouhevasti, sillä ylimääräisiä mutruja ei kenenkään kasvoilla näkynyt.
Sitten lauteille Himanes ja sama homma. Pienten säätöjen jälkeen
saatiin taustalaulutkin kohdalleen ja bändi pääsi jälleen
”treenaamaan”. Jyväskylässä treenibiiseinä toimivat Sä
puhut puille ja Mikä siinä maksaa? Viimein Tapiokin
pääsi suorittamaan checkauksensa ja bändit pääsivät latautumaan
illan esiintymistä varten. Seuraavaksi singahdimme Keikan kanssa
kohti keikkaa edeltävää ramopunk-ruokailua. Tuo fanien
kokoontumisperinne on kyllä hieno homma. Sen aikana ehtii vaihtaa
kuulumisia ja jutella myös arkipäiväisistä asioista, sillä
keikkahan on melkoisen hektinen rupeama. Kokoontumispaikaksi oli valittu
Pub Jalo. Se oli jalo valinta ja sekä ruoka että seura olivat hyviä.
Sieltä sitten sakilla Lutakkoon. Lutakossa osataan pitää soittajasta
huolta. Pelkästään takahuone on isompi kuin pienen kylän baari.
Saunamahdollisuus ja pienet tarjoilut naposteluineen kohottavat paikan
profiilia entisestään. Tässä kattauksessa ei kenelläkään ollut
niin isoa egoa, että se toinen tila olisi pitänyt ottaa käyttöön. Tapio aloitti illan soitannollisen tarjoilun. Settiin oli yllätyksenä ladattu jopa Jyväskylän omalta pojalta, Matti Nykäseltä lainattu veisu. Toki Pätkätyöläinen oli valittu mukaan settiin. Tapio esiintyi pirteänä ja sai varmasti kosolti uusia ystäviä yleisön joukosta, laskeutuen voittajana lavalta. Himanesin edellisestä Lutakon keikasta oli vierähtänyt aikaa 16 vuotta (kuva: M!ka). Himanes soitti seuraavana. Bändi oli
taas Lutakossa keikalla. On se kumma, kun siellä yhtenään ramppaavat.
Edellisen kerran olivat just 16 vuotta sitten. Himanesin setin aikana
tajusin, mitä Keikka oli tarkoittanut Lutakon anniskelualueen
aiheuttamasta ongelmasta puhuessaan. Koukatessaan nurkan taakse, alue
pitää puolet porukasta otteessaan siellä. Tämän johdosta lavan
edusta ei täyty siinä määrin, kuin se täyttyisi koko läsnä olevan
porukan velloessa lavan edustalla. Setti oli sama kuin Mikkelissä,
joten sen osasi kerran kuulleena jo melkein ulkoa. Valitettavasti
Lutakossa ei ainakaan vielä ole sellaista yleisön keskelle ulottuvaa
ramppia, jotta keskushyökkääjä Sutinen pääsisi mellastamaan
yleisön joukkoon. Käsien heilutuksesta päätellen ainakin Matkalaulu,
Ratsian Ole hyvä nyt, encoren Pogoomaan ja jo
biisin aikana rytmikkään kannustuksen kerännyt Tää tulee sydämestä,
olivat yleisön mieleen. Uusista biiseistä Aki lauloi kaksi ja Riku
yhden. Encore jäi Lutakossa kahteen biisiin. Edes yleisön: ”Myö
halutaan lissee!” –huudot eivät jatkaneet soittoaikaa. No, ei
makeaa mahan täydeltä. Mihinkähän lie Himanes vielä yltäisi, jos
pystyisi treenaamaan ja keikkailemaan säännöllisesti? Rehtorit nousivat kulkusillan ylös illan viimeisenä esiintyjänä. Kameroiden vihreät valot napsautettiin päälle ja rec-nappi painettiin pohjaan. Keikka taltioitiin kuvan ja äänen kera mahdollista myöhempää käyttöä varten. Myös Rehtoreiden setti oli sama kuin Mikkelissä. Uusista biiseistä uusimmat tulivat taas tutummiksi ja osoittivat, että luvassa on loistavaa Klassista musiikkia rankempi levy. Hienoa, että klassikot Nuorempi kuin koskaan, Perjantain ja maanantain välinen yö, Uimavalvoja ja Maailman huonoin TV ovat pitäneet pintansa ja pysyvät setissä. Hurjaa kyytiä Rehtorit hyppyyttivät yleisöä. Välillä Heko otti tuntumaa Lutakon lavaan jopa selällään maaten. Kaikesta näki, että soitto maittoi. Kai se tilanne on biisejä kyhäävälle ja äänittävälle soittajalle vähän sama kuin pääsisi futiksen teorialuennolta pelaamaan. Varsinaisen setin päätyttyä ja yleisön vaatiessa lisää, Rehtorit osoittivat mainiota pelisilmää ja soittaa räpsäyttivät kolme encorea Himanesin kahta vastaan. Hildan lisäksi Pidän turpani kii ja Muistokirjoitus jatkoivat yleisön kiimaa. Näin Rehtorit vastasivat Himanesin edellisillan haasteeseen ja tasoittivat encoresoittokisan. Keikan jälkeen takahuoneessa näkyi tyytyväisiä ja hikisiä kasvoja. Näki, että soittaminen oli maistunut. Ramopunk.comin 7v-synttäreille on luvassa ainakin kaksi liekeissä roihuavaa esiintyjää. Jos eka Ramokeikalla oli 130 lipun lunastanutta, jäätiin tällä kertaa tuosta määrästä ilmeisesti muutamalla päänupilla. Yli sadan on aina hyvä päästä, vaikka enemmänkin porukkaa mukaan kelpuutettaisiin. Tuskinpa ainakaan se parinkymmenen asteen pikku pakkanen oli kenellekään este. Onneksi yleisöä oli kuitenkin tarpeeksi vakuuttamaan Lutakon väen Ramokeikkojen jatkuvuudesta ja kolmas Ramokeikka on vuorossa syksyllä. Omasta puolesta kiitokseni soittajille taustajoukkoineen, Keikalle sekä Mikkelin että Jyväskylän kanssahippaajille. Jeke |
||||||
Rehtori Mikkola. Tietokilpailukysymys: Kuinka monessa bändissä tämä mies soittaa? (Kuva M!ka). |
||||||
Artistien kommenttia:Junnu eli J-P Pellinen/Tapio (kuva: M!ka). Unelmaa
toteuttamassa, keikalla Lutakossa
Kun
rujo rumpalipoikamme Sami alkoi matkalla Suolahdesta Jyväskylään
ihailemaan taivaanrannan kauniita pastellivärejä (selvinpän!?!),
aloin aavistella että jotain mystistä olisi illalla odotettavissa. Lutakossa
olikin jo illan isäntä Keikka meitä odottelemassa. Lyhyen
rupattelun jälkeen siirryimme sisälle virittelemään vehkeitä.
Yleensä tuo vaihe on minulle se kaikista vastenmielisin vaihe illasta,
mutta nyt tilanne oli toinen kun odotellessa sai kuunnella Rehtoreiden
ja Himanesien musiikkia livenä. Lutakon henkilökunnalle kuuluu kyllä suuri kiitos siitä, että järjestelyt pelasivat todella loistavasti. Soittajat sai soppaa ja sumppia, sauna oli lämmin, eikä alkoholituotteissakaan pihistelty. Kupu ravittuna oli mukava odotella illan vetoa.. Täysin
ja ehkä hieman vellovinkin vatsoin odottelimme hetkeä jolloin pitkäaikainen
unelmamme toteutuisi. Sillä Lutakkoon keikalle pääseminen oli meille
suolahtelaisille osapäiväpunkkareille todella kova juttu. Vartin
yli kymmenen se oli sitten menoa. Lava savua täyteen, alkunauha pyörimään
ja yy kaa koo nee! Tunnelma oli sykähdyttävä kun runsaslukuinen yleisö
lähti mukaan heti ensitahdeista lähtien. Kolmantena biisinä esitetty Matti
Nykäsen Samaa nauhaa kolisi komeasti Masan kotitanhuvilla.
Puoli tuntia kului kuin siivillä ja viimeisen soinnun sammuttua
poistuimme lavalta. En tiedä halusiko yleisö lisää viinaa vetomme jälkeen,
vai miksi salissa huudettiin kovaan ääneen Tapiota. Me häkeltyneet
hikiset miehet kävimme joka tapauksessa paiskaamassa vielä encorena Kotirintamamiehen. Keikan jälkeen rytmiryhmä äänitaiteilija Virsusella vahvistettuna pääsi nauttimaan virvokkeita. Me hävettävän raittiit mentiin saunaan ottamaan vielä viimeisetkin hikipisarat torsosta irti. Ikävä kyllä en Himanesien settiä ehtinyt kokonaan kuulemaan, mutta ne biisit jotka, kuulin toimi hienosti. Rehtoreiden keikan katsoin alusta loppuun aivan häkeltyneenä. Jestas miten hienosti vedetty keikka! Laulu oli ikävä kyllä miksattu niin, ettei sanoista tahtonut saada selvää kuin kertosäkeissä. Sinänsä
sama vaikka Reksit olisivat jodlanneet swahilin kielellä, esiintyminen
lumosi minut ihan totaalisesti. Kiitokset
vielä Keikalle hienosta illasta, Virsusen Makelle hyvästä
miksauksesta sekä yleisölle kaikesta.. Junnu (Tapio) Tapion laulaja Jyri (kuva: M!ka). Nähdä
Lutakko ja kuolla
Keikka oli suurimmaksi osaksi menestys, väkeä ei ilmeisesti juurikaan poistunut paikalta soittomme aikana. Aloittajan asemassa on tietysti aina hieman hankala lähteä paukuttamaan, mutta olimme rekrytoineet muutamia ystäviä ja sukulaisia pelastamaan tilanteen. Suolahden pojille tämä oli tähänastisen uran suurimpia hetkiä: Nähdä Lutakko ja kuolla. Kuolemaa odotellessa nälkä on kasvanut evästä sulatellen, joten kun on alkuun päästy, niin voisihan sitä yrittää jopa Pakkahuoneelle tai Tavastiallekin. Mutta itse keikkaan. Alkunauha valikoitui viime kesänä sattumalta. Yritin jäljittää Metsämiehen laulun tunnetumpaa sävelmää instrumentaalina. Sitä ei löytynyt, joten tilasin kappaleesta kuoroversion. Saatuani levyn, tajusin sen olevan Sibeliuksen säveltämä. Muutaman kuuntelukerran jälkeen se on alkanut tuntumaan tapiomaiselta nauhalta, ja hienostihan Ylioppilaskunnan laulajat veisaavatkin. Nauhan jälkeen täräytimme kappaleen nimeltä Saunan taa ja ainakin solistin tekemisessä havaittiin jännityksen oireita. Toinen kappale Pappa betalar sujui ongelmitta, mutta kolmannen kohdalla iski paniikki ja täydellinen blackout. Samaa nauhaa nimisen lainabiisin sävelet olivat täysin hukassa, onneksi ne löytyivät kertsiin mennessä. Ehdin jo verrata itseäni alkuperäiseen esittäjään, Nykäsen Mattiin, tunne oli hirveä. Loput rallit menivätkin jo hyvällä fiiliksellä ja kuvittelimme suosionosoitukset niin vaativiksi, että kipusimme lavalle yhden encoren ajaksi. Keikan jälkeen olo oli euforinen, mutta sekin tasottui saunan lauteilla. Jyri (Tapio) Lutakossa 16 vuoden tauon jälkeenLutakossa oli ihan nostalgiasyystäkin mahtavaa. Onhan siitä edellisestä vedosta jo vuosia sweet sixteen. Bäkkäripuitteet oli myös kunnossa ja bileet hyvät vaikka vähän myöhäiset sitten kun homma oli hoidettu. Reksien kanssa on kivaa kiertää, keikat hoidetaan ja sit vasta tehdään Ellun kanat, jos jaksaa ja haluaa. Kiitokset paikalle tulleille ja Keikka Keroselle Lutakon hoitamisesta. Riku (Himanes) Ison lavan meininkiäLauantaina oli edellisen illan Mikkelin keikalta kädet vaaterissa- laastaria joka puolella. Lutakossa on mahtavat puitteet, mutta tällä kertaa lavalla oli tekniikkapohjaisia kuulovaikeuksia. Sound-checkissä kaikki oli kyllä loistavasti. Tälläiset hälyongelmat osuvat liki aina kolmen tai useamman bändin keikoilla viimeiselle esiintyjälle. Liekö syy naurettavan myöhäisessä ajankohdassa, musikantin korvissa vai yösähkössä? Meininki oli kuitenkin ison lavan meininkiä, videokuvaajat kiittelivät kun kuvattavaa riitti- ja yhden juniorin loistavat silmät keikan jälkeen jäivät mieleen. Sen verran jatkoista, että Blitzkrieg Bopia voi kyllä tanssia, mutta ei noin. Ja heviä ei voi tanssia ollenkaan. Rehtori Heko (Rehtorit) |
||||||
Perttu Sutinen-Himane /Himanes (kuva: M!ka). |
||||||
|
||||||