Ramopunkit keikoilla |
Black Out, Mikkeli 30.1.09 RehtoritHimanes |
Jeke: Touring
Rehtoreiden ja Himanesin päätettyä pitkän laiskottelujaksonsa ja lähdettyä minikiertueelle, päätin loikata itsekin taipaleelle. Oikeasti kumpikin yhtye on keskittynyt työstämään materiaalia tulevia pitkäsoittojaan varten. Ensin suuntasin Mikkeliin, jossa bändit esiintyivät Black Outissa. Juna oli tunnin myöhässä, mikä ei ramopunkkareille ole uutta ja outoa, sekoittaen hieman suunnitelmiani, joten ilta vedettiin koulun pyttipannun voimalla, päivällisen jäätyä väliin. Samana iltana Mikkelissä oli tarjolla elävää musiikkia enemmänkin, mutta ilahduttavan paljon porukkaa tuli myös Mustaan aukkoon. Maksaneita katsojia oli 87. Erityisesti haukivuorelaiset ja juvalaiset erottuivat joukosta, eivätkä pelkästään lukumääränsä takia. Paikkana Black Out on sellainen hyvän kokoinen. Toki yleisöä olisi mahtunut toinen mokoma lisääkin, mutta paikalla olleet täyttivät tilan siinä määrin, että hyvä fiilis syntyi automaattisesti. Bändienkään ei tarvinnut sohvan takana piileskellä, vaan esiintyjillä oli alakerrassa oma tilansa. Himanes
(kuva: Jeke). Himanesilla on nyt kovat piipussa ja
soitto kulkee. Verratkaapa kitaroiden yhteistyötä aiempaan. Tauon
aikana biisilistakin on hieman muuttanut muotoaan ja setissä on jo sisäänajossa
kolme uutta biisiä, Sä tahdoit mennä, Sä puhut
puille ja Tää tulee sydämestä. Siitä
huolimatta valikoima kattaa koko bändin tähänastisen uran. Surffaan
radioaalloilla täräytti energisesti jyränneen setin käyntiin
ja Pertun kopistelun tahdittama H-I-M-A-N-E-S
seurasi. Koska uusissa kappaleissa on omat sormet pelissä mukana, jääköön
niiden arviointi muille. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että hymy oli
herkässä, kun uudessa Himanes-anthemissa, Tää tulee sydämestä
–biisissä, yleisön kädet nousivat taputtamaan tahtia ja meno äityi
loppukertsissä sellaiseen kiitoon, että ilmeisesti yleisö otti tuon
biisin kertaheitolla omakseen. Himanes nauttii läheisestä yleisökontaktista.
Mikkelin keikalla vuorovaikutus bändin ja yleisön välillä oli
taattu, koska lava oli matalalla ja yleisö lähellä. Perttukin pääsi
Mikkelissä kukkoilemaan bassoineen kävelykierroksella yleisön
joukossa. Pääosin kuulin kehuvia, jopa ylistäviä kommentteja
keikasta. Toisaalta. kuulin myös yhden pettyneen reaktion. Himanesin
olisi pitänyt soittaa vain niitä vanhoja, paluuta edeltäneitä
tekeleitään. En kuitenkaan usko, että kukaan luova soittaja lähtee
uuden levyn kynnyksellä veivaamaan kokonaista settiä vanhoja biisejään.
Kuitenkin noita vanhoja menopaloja oli mukana hyvä määrä. Kyyvesi
kutsuu, Sähkis, Kellarista studioon
ja viimeisenä encorena kuultu Ei enää koskaan edustivat
mallikkaasti alkupään ramopunkkista tuotantoa, jotka ovat toden totta
tarttuvia ralleja. Tässä vaiheessa pitää muistaa mainita ääni- ja
valopuolen hoitanut LJB-viihde, jonka ammattitaitoinen väki sai soundit
kohdalleen. Hiilihapposavu näytti veikoille olevan sen verran uusi
leikkikalu, että pojat innostuivat syytämään melkein koko keikkojen
ajan. Lava olikin suurimman osan ajasta sankan savun peitossa, mikä
aiheutti valokuvaamiseen omat haasteensa. Viidentoista biisin perussetin
jälkeen Himanes huudettiin vielä jatkamaan. Innostunut bändi soitti
vielä kolme encorea: Pogoomaan, Mikä siinä
maksaa? ja Ei enää koskaan. Sen jälkeen olikin aika
ansaitun hengähdystauon ja lava jätettiin Rehtoreiden haltuun. Rehtorit (kuva: Jeke). Rehtoreiden keikkaan liittyi ilmassa
leijuva kysymysmerkki. Olihan Heko suhteellisen vasta sirkkelöinyt
vasemman käden etusormestaan palasen saunaremontin yhteydessä.
Levynteko oli ollut jäissä ja kyseinen keikka oli ensimmäinen, jolla
teipatun sormen livekunto testattiin. Punk rockin ja sitä
seuranneen Surf tytön aikana jo pystyi aistimaan, että
Rehtorit olivat jo odottaneet pääsemistä perusasioiden eli keikkailun
pariin. Yleisö näki hyväntuulisen yhtyeen, päästen nauttimaan
Reksien monista livetempuista. Materiaalista kuulee, että Rehtorit
haluavat tehdä juuri omanlaistaan musiikkia. Ei sellaista, mitä joku
ulkopuolinen pyytää heitä tekemään. Käyttäydy, Vainolaulu
ja Kansainvälinen salaliitto olivat uudesta tuotannosta
jo ehtineet syöpyä mieleeni viime vuoden puolelta. Setissä oli peräti
seitsemän näytettä uudesta Rehtorit-materiaalista, joista yksi, Pidän
turpani kii, oli sijoitettu encoreen, mutta jäi ilman
soittoaikaa. Illan merkittävin episodi sattui
Hekolle. Hän oli jo kertaalleen onnistunut saamaan ilmaan heittämänsä
maracassin kopiksi. Soitettuaan ensin helistimellä kitaraa, seurasi
hekomainen bravuuriheitto yläilmoihin ja siitä koppi. Joskus se jopa
onnistuu, mutta Mikkelissä helistimen lautanen leikkasi ohi iskeneeseen
oikoseen syvän vekin. Heko huomasi haaverin plektrakäden punertuessa
hurmeesta. Himanesin Saku toimi tilanteessa ripeänä ensiavun
antajana, teipaten kaiuttimen kyljestä roikkuneella teipillä haavan
umpeen biisin aikana ja soitto jatkui entiseen malliin Hekon heiluessa
teipit molemmissa käsissään. Yleisö lavan edustalla antoi hyvin tukea Rehtoreiden soitolle. Heiluipa siinä mukana myös Iso-Jarnold. Välillä soittaminen oli niin kivaa, että koko eturivi viuhotti onnessaan. Ansaitusti Rehtorit taputettiin jatkamaan. Jatkoa seurasikin Kari Peitsamon Hildan verran. Hildassahan Sanna pääsee panemaan jalalla koreasti, kun kitara siirtyy sen ajaksi telineeseen. Jostain syystä tuo veto jäikin illan viimeiseksi, joten koska kumpikin bändi soitti tasaväkisen hyvät setit, voidaan Himanesta pitää leikkimielisen suohon soiton voittajana encore-soittokisan perusteella. Tuon kisanhan Himanes vei biisein 3-1. Jeke Artistien kommenttejaRiku: Ihmisten ilmoillaHimanes on ollu valitettavan passiivinen tai ainakin piilossa pitkin syksyä. Heinäkuun keikoilla oli aika hyvää nostetta ja niistä jäi hyvä maku. Saamattomiakin ollaan välillä oltu, mutta kyllä biisejäkin ollaan tehty ja muodostettu tulevan levyn toteuttamistavasta selkeää näkemystä. Nyt se näkemys alkaa olla jo selvää pässinlihaa ja ollaan paketista aika itsevarmoja. Vielä siihen tarvitaan kuitenkin vähän biisimateriaalia, mutta äänitykset alkanevat keväällä. Nyt päästiin ihmisten ilmoille Mikkelin Black Outissa ja seuraavana päivänä Jyväskylän Lutakossa. Keikat olikin pirun hyviä molemmat. Yleisöä ehkä yli odotusten ja äänentoisto ja soitto toimivat molemmilla bändeillä, ilmeisesti Lutakossa Tapiollakin. Näinhän se pitäis ollakin. Mikkelissä
ei liian usein olla soitettu, vaikka joku vois sanoo meitä jopa
mikkeliläisbändiksi? Haukivuorihan on nykyään sen sisässä kuin
pieni maatuskamummo. Tosin Balck Outissa näytti soundcheckissä
uhkaavalta. Sä tahdoit mennä –uuden biisin jälkeen
tuttu Miksaaja-Ile tokaskin, että ”Ai työ tulitte tänne
treenaamaan”. Mulle oli iskeny alkuviikosta kauhee flunssa, mutta
Carmoliksella, kuumalla juomalla, ym tropeilla kostutettuna se ei päässy
vaikuttamaan kummemmin lopputulokseen. Setti
koostui vähän eri biiseistä kuin kesällä ja lisäks mukana oli
kolme uutta omaa biisiä, joissa sanoittajana tai osin sanoittajana on
ollu Jeke Marjala. Jo viime keväänä keikkasetissä oli mukana Ratsian
Ole hyvä nyt ja Ramones-käännös Mä
haluun elää. Näillä mentiin ja tuntui toimivan. Jotkut oli
sitä mieltä että pari hitaampitempoista kappaletta katkaisee meininkiä,
mutta toiset taas on sitä mieltä että hyvä vaan ettei oo ihan samaa
tuuttia. Riku (Himanes) Rehtori Heko: Keikka on aina keikkaVaikka
levyttäminen onkin kivaa, niin kyllä keikka on aina keikka. Hiukan
huolestutti sormien vaihteleva kunto ja keikkarutiinin puute.Toisaalta
se vasta paneekin skarppaamaan! Rehtori Heko (Rehtorit) Mikkelissä soiteltiin näin:Rehtorit: Punkrock Surf-tyttö Kovan päivän yö Vakain aikein ja harkiten Haudankaivaja Matalaksi Ei se siitä Selvää jälkeä Nuorempi kuin koskaan Käyttäydy Kansainvälinen salaliitto Vainolaulu Perjantain ja maanantain välinen yö Uimavalvoja Leena tahtoo kiljua Maailman huonoin TV encore: Hilda Himanes: Surffaan radioaalloilla H-I-M-A-N-E-S Sä tahdoit mennä Kyyvesi kutsuu Rock`n`roll lukio Mä oon out Sähkis Sä puhuit puille Beibi sua odotan Ole hyvä nyt Kaupunki on hiljaa Tää tulee sydämestä Matkalaulu Mä haluun elää Kellarista
studioon Pogoomaan Mikä siinä maksaa? Ei enää koskaan |