Ramopunkit keikoilla

Maukka Häirikkö:

"Viikonlopun punk-valssi"

Häiriköt & Standed Hämeenlinnassa 14.10.05

"Viikonlopun punk-valssi" lähti käyntiin Kaapelitehtaalta perjantaina klo 17:00. Strandedin pojat tulivat hakemaan Häiriköt-crewta vanhalla ja uskollisella minidösällä. Mukana oli myös Chrisse, joka tuli kuvaamaan keikkoja.

Kaapelilta matka jatkui Malmille, mistä haettiin loput rojut Strandedin treenikämpältä. Lähikaupasta haettiin sen sijaan mm. kilokaupalla kaljaa, Panttereita, viinirypäleitä(!), sipsejä, kurkkupastilleja, ja röökiä. Dösä oli loppujen lopuksi niin täynnä, että retkuryhmä ei meinannut itse mahtua sisään. Hämeenlinnaan on lyhyt matka ja tunti autossa ei tuntunut juuri missään.

Matkan soundtrackinä toimi mm. Hurriganes hieman hidastettuna, koska dösän mankka venytti nauhaa... Matkan aikana keskusteltiin mm. eläkkeistä(!), kuulokokeista, Stranded/Häiriköt DVD:stä, Motörheadin keikasta ja siitä voiko Lemmy näyttää niin freesiltä nykyään, ottaen huomioon herran väitetyt päihderikkaat elämäntavat. Olimme sitä mieltä että suurin osa stooreista on legendaa. Äijä on liian hyvässä kuosissa siihen nähden. Tai sitten sillä on hyvä meikkaaja.

Keikkapaikalla oli edessä kamojen kasaus ja soundcheck. Keikkapaikan kyyppari oli yksi helvetin mussupetteri ja valitusta tuli tasaisesti pitkin iltaa milloin mistäkin. Ruokaa bändit eivät tietenkään saaneet ja kaljat piti ostaa itse 1€ alennuksella pienen vittuilun säestyksellä tyyliin:

"Meixi: Yksi bändikalja, kiitos. Mussukyyppari: Noooh, mistäs bändistä sinä oikeen oot.

Tämä siis toistui joka kerta kun kaljaa hain. Huumorimiehiä. Kohdellaankohan bändejä missään muualla niin niheästi kuin Suomessa? Ruoat ja juomat pitäisi tulla pöytään ilman narinoita.  Kun ruokaa ei näkynyt, me lähdettiin Mikon kanssa etsimään safkapaikkaa baarin ympäristöstä mutta kaikki olivat tietysti kiinni. Illalliseksi nautittiin siis pussillinen Panttereita.

Tuttuja oli paikalle saapunut ainakin Riina, Jussi, Maza ja Mazan missus.

Stranded aloitti illan avoimen asenteellisella ja aggressiivisella punkilla jota oli kyllä ilo katsella ja kuunnella. Loistava livebändi.

Meikäläiset starttasivat heti pienen roudauksen jälkeen. Iso pyssy puhui taas maailmanluokan malliin ja setti oli hikeä, raivoa ja adrenaliinia! Loppusetin aikana kyytiä saivat niin rumpusälä kuin "backstagen" verhokin.....

Keikkapaikalla oli käynyt jossain vaiheessa myös alkoholitarkastaja ja poliisipartio. Syyt jäivät minulle pimeän peittoon. Toisaalta, mitä olisi punk-keikka ilman että ainakin yksi poliisipartio käy paikalla!

Keikan ja roudauksen jälkeen Häiriköt/Stranded-mobiili starttasi takaisin kohti stadia, vaikka suurin osa retkueesta olisi halunnut käydä jossain paikallisessa ottamassa "muutamat". Chrisse pysyi kovana ja nokka suuntautui moottoritielle. Matkan aikana Strandedin basistille Karille niitattiin Rancid-Hooligans kangasmerkki nahkarotsiin NITOJALLA....

Himassa olin n. klo 07.00.

Häiriköt ravintolalaiva Väiskillä 15.10.05

Kuuden tunnin yöunien jälkeen kävin itsekin ompeluttamassa Rancid ja Häiriköt kangasmerkit farkkurotsiin ja sen jälkeen menin tapaamaan Jussia Heinähattuun. Otettiin kaljat ja mentiin mun luo katsomaan Stranded/Häiriköt DVD:tä.

Yhdeksän pintaan lähdimme Mikolle päin, jossa oli tapaaminen ennen illan Wäiski-vetoa. Matkalla Mikolle näytin Jussille Hakaniemen erikoisen: SIANSORKKIA Hämeentien varrella. Oli siinä retkuilla ihmettelemistä.

Ravintolalaiva Wäiskissä oli paikalla jo aika hyvin porukkaa ja palvelu pelasi. Ruokaa sai jos halusi ja kaljakoria ei tarvinnut kinuta. Se oli siellä ihan valmiina odottamassa! God save the Moron Sisters!

Ekana bändinä aloitti Brigade, joka meni laulaja/kitaristi Antin mukaan hermostuneissa ja maitohappoisissa fiiliksissä. Hyvä setti kuitenkin. Seuraavaksi tuuttasi Rejected ja sitten olikin Häiriköt-setin vuoro.

Mua jännitti jostain syystä enemmän kun yleensä, mutta ekasta biisistä lähtien tiesin että homma lähtee kuin hauki kaislikosta. Extra-jännitys toi keikkaan lisäsärmää ja setti olikin hyvin rähinärikas. Erkko valitteli puolikuntoisuuttaan flunssan takia, mutta mä en ainaakaan huomannut mitään. Pogoilua ja rähinäpittiä saatiin aikaan varsinkin nopeiden HC-biisien aikana ja muutenkin homma toimi.

Illan vikana bändinä soitti Flippin' Beans, jonka keikkaa en valitettavasti nähnyt kuin muutaman biisin.

Paikalla oli loppujen lopuksi helvetisti tuttuja ja kaljan juonnin tahdittamana ilta sujui varsin liukkaasti. Yö huipentui Wäiskin edustalle pussikaljan, gaiffojen ja joukkonahistelun tiimoille. Punk Rock! Jatkoista ei saatu selvää ja me saatiin Jussin kanssa ilmainen taksimatka back to Kallio. Maailmanluokan meininki. Kämpillä syötiin vielä yömässyt ja sitten tuli nuijanukutus.

Aamulla käytiin vetämässä pizzat lähipizzeriassa ja sen jälkeen Jussi lähti Rejectedin jäbien pakulla takaisin kohti Lepraa. Loistava viikonloppu! Punk fookin' Rock!

Ensi viikolla rokataan Tampereella! The legend lives on! Cheers!"

Maukka (Häiriköt)

Kyl' mä oon kylmä
Elämä jatkuu
Tehkää mulle lobotomia
(Mä en haluu olla) nörtti
(Mä vaan haluun tehdä) Jotain nastaa

Tehkää mulle lobotomia
Elämä jatkuu
(Mä vaan haluun tehdä) Jotain nastaa
Mä haluun ulos tästä universumista