Himanes |
13.12.06 Himanes studiossaHimanes kävi syyskuussa ja lokakuussa 2006 Savonlinnassa Sundi Coop studiossa purkittamassa tammikuussa 2007 julkaistavaa "Seitsemäs aalto" -levyä. Aki Himanen, Riku Himanen, Saku Himane ja Perttu Sutinen-Himane kertovat, mitä studiossa tuli puuhasteltua... -M!ka- |
"C`mon
babe, tuu pogoo mun kaa!" |
Perjantai 1.9. 1.
Studiopäivä Savonlinnassa Sundi Coopissa
Aamulla tavattiin Himanesin olohuoneessa, eli Haukivuoren sahan treeniksellä. Roudattiin kamat autoon ja lähdettiin Savolinnaa kohti, Juvan ABC:n kautta, tietenkin. Heti, kun studiolle päästiin, alkoi rumpujen ja vahvistimien asennus studiokuntoon. Kun tavarat saatiin laitettua kondikseen ja soundit oli tsekattu, päästiin vetää pohjia sisään. Pohjat soitettiin livenä eli rummut, basso ja komppikitarat samaan aikaan. Käytin Aria Pro II bassoa ja DI-boksiksi valittiin (uli-uli-)Behringer BDI-21. Kitara-osastoon kuului mm. Fender Stratocaster (kiitti Makelle lainasta), Aden Johnny Hallyday-Telecaster, Rikun Tokai Telecaster ja Gibson Les Paul Studio. Saatiin noin puolet pohjista soitettua. Reissu alkoi lupaavasti, näähän menee! Noin 18.00 alettiin valmistautua lähtemään Mikkeliin, King Creoleen, keikalle Anatomian ja Häiriköiden kanssa. Soitettiin kaikki tulevan levyn biisit läpi, eli treenattiin samalla seuraavan päivän sessioita varten… Tuli siinä muutama vanhempikin veisu encorena. Keikka meni hyvin ja bileet alkoivat. Perttu |
Lauantai 2.9. 2.
Studiopäivä - "Lisää pohjia... ehtiikö illalla käymään
ravintolassa?
"Vi**u
mikä darra" – Ei kai nyt, mutta aika myöhään meni, ennen kuin
oltiin Savonlinnassa. Kymmeneen kuitenkin mentiin studiolle juomaan
Valtosen aamukahvit. Sikari paloi. Homma saatiin taas jossain vaiheessa
käyntiin ja pohjat tuli soitettua sisään melko helposti. Sitä kun
treenaa hyvin ennen studioon menoa, niin ei tartte ihmetellä. Ade (Aki)
oli liekeissä, varma mies kun on. Pohjat saatiin vedettyä purkkiin, ja
jätkät katteli miten edetään. Kamat jätettiin kuitenkin vielä
kasaan, koska huomenna oli tarkoitus vetäistä vielä ässä hihasta ja
laittaa ylläribiisi levylle messiin. Studiopäivän jälkeen käytiin kaupan ja kämpän kautta kiinalaisessa ravintolassa syömässä (samainen kiinalainen sai paljon julkisuutta melkein heti käyntimme jälkeen). Siitä ukot jatkoivat matkaansa Sillansuuhun, tuonne pintahiivaoluen luvattuun paikkaan. Asiantuntijaryhmämme maisteli oluita tiukan kriittisesti. Siitä joukkueemme jatkoi matkaa kämpälle "Häppärin" kautta. Kämpällä treenattiin uusi biisi, Surffaan Radioaalloilla. Oltiin puhuttu jo aiemmin, että yritetään tehä yks biisi studiolla, kuten Hurriganes aikoinaan Get On:in. Porukassa ei jaksa keskittyä sanotuksiin, hienoihin sovituksiin, vaan meininkiin! Riku oli loihtinut mantranomaisen fraasin tuttava Vesan sanotuksen pohjalta. Kappale valmistui muutamassa pätkässä illan aikana. Sittemmin 2/4 Himanesia kävivät katsastamassa Savonlinnan yöelämää. Onneksi ilta oli lyhyt ja kaikki kävivät aikaisin nukkumaan. (niinköhän se meni?) Perttu |
Viikko Valtosen ”viihtyisässä” artistihotellissa… |
Sunnuntai 3.9. 3.
Studiopäivä - "Rokkia! Niin kuin aina sunnuntaiaamuisin..."
”Taas
herättiin virkeänä uuteen aamuun.” Kymmenen aikaan oli kuitenkin
joka jätkä studiossa. Kahvit huiviin ja edellisiltana sävelletyn
laulun kimppuun. Surffaan -biisin pohjat saatiin pikaisesti äänitettyä
ja biisit olivat pientä hiomista lukuun ottamatta valmiit. Rummut ja
bassokamat laitettiin kasaan, jotta kitarasankareille jäisi enemmän
tilaa heilua rytmikkään musiikin tahdissa. Allekirjoittanut joi vielä
kahvit, hyppäsi bassokamojen kanssa autoon ja paahtoi Helsinkiin. Pojat
jäivät soittamaan ja laulamaan. Perttu Iltapäivällä
olikin vuorossa lauluosuudet. Jossain laulujen välissä otettiin jotain
kitaraosuuksiakin, riffejä ja olemattomia haamusooloja. Aki taisi
aloittaa laulut, kun sillä niitä eniten oli. Heti kun sen ääni rupes
lähtemään tai ote muuten herpaantumaan, niin minä jatkoin omilla
lauluilla. Näin jatkettiin vuorotellen muutama kappale, kunnes päivä
olikin pulkassa. Riku |
On kesä, on loma –nuotteina torvensoittajille, turha kysyä meiltä mitä siinä lukee… |
Maanantai 4.9. 4. Studiopäivä - "Lauluja ja torvia..."Aamulla
jatkettiin lauluja, mikä oli aika iso osa äänityksiä. Laulaminen
olikin välillä tiukka paikka, kun ei tiennyt milloin oltiin siinä
pisteessä, ettei parempaan sillä hetkellä pysty! Tuli tunne että tää
biisi on tähän asti vaan ”lauleltu”, mutta voiskohan se ollakin
jotain muuta? Onko tää laulu liian rento, kuuluuko tuossa toisessa jo
yliyrittäminen, onko nyt sopivaa asennetta? Lähteeks jo ääni? Nyt
menee vähän nuotin vierestä! Ja mikäs nyt mättää?? …Bai tö
vei, yleensähän laulu meni helposti sisään, just niinku oli
kuviteltu tai sitten paremmin kun oli osattu ennustaa. Kitaroita
soitettiin lisää lähinnä laulujen jälkeen, siis niitä komppien lisäksi
tulevia lead-guitareita, sooloja, riffejä, iskuja yms. Lähin siitä
ajatuksesta jo pohjia soittaessa, että soitan kovalla voluumilla, niin
että putkivahvistimen paras soundi tulisi esiin. Ainakin Fender Hot Rod
Deluxe –combosta lähtee parhaat soundit kun puhdasta kanavaa avaa
niin paljon, että se yliohjautuu särölle. Luulisin että soundi
paranee myös Marshallissa (toinen vahvistin, mikä oli mun käytössä),
jos soittaa kovempaa, vaikka siinä onkin kaks volumea sitä varten
ettei välttämättä kovaa tartte luukuttaa. Kuitenki,
tästä syystä (kovasta äänestä johtuen) jouduin viemään
vahvistimen keittiöön, ettei tule äänivuotoja muihin mikrofoneihin
varsinaisessa soittohuoneessa. Akilla
oli käytössään oma vahvistin,
Peavey Classic 60W. Biiseihin
yritin ruuvata vähän erilaisia soundeja ja särönvoimakkuutta biisin
luonteesta riippuen. Surffaan radioaalloilla –kappaleeseen sain
hyvällä tuurilla hienon surfsoundin. Olin lainannu delay/echo
–efektiä, lisäks käytössä oli mun uusi huuto.net –sijoitukseni,
tuo em. Fender-vahvistin, jossa on jousikaiku. Ne laitettiin tietenkin täysille
ja Sutinen oli tuonut Bad Machinen Makelta
lainaan Straton, jossa on vibrakampi. Nämä ”sattumat”
yhteenlaskettuna nopeesti keksittyihin melodioihin antoivat hienon
lopputuloksen. Sattumaa pitää olla mukana, eihän tämä liian vakavaa
saa olla! Varsinkin tuo kyseinen biisi tehtiin ilman paineita ja kaikki
ideat otettiin avosylin vastaan. Biisin
sanoista sen verran, että soitettiin Sutiselle, että klo 15 mennessä
jokainen keksii sen kertosäkeeseen
sanat, katotaan mitä niistä laitetaan/yhdistellään, joka tapauksessa
kohta ois laulu äänitettävä, oli sanoja tai ei. Niinhän siinä
sitten kävi että basistimme soitti niinku oli sovittu (kun on aina
niin tarkka ja säntillinen), mutta muut ei ollu ehtiny/jaksanu
studiolla vielä keksiä yhtään mitään. Hyvä sopimus! Onneks ne Sikari-Sutisen sanat olikin jees, joten ne lyötiin lukkoon pienen
porukka-sensuurin läpi käytyään. Iltapäivällä
tulikin Himanesille yllättäviä vieraita; ”Totisia
torvensoittajia” Mikkelin musiikkiopistolta Viljon kyydissä! Saku oli
ideoinu muutamaan biisiin saxofonia, ja trumpetteja. Sen työpaikalta
tuttu torvisoiton opettaja sovitti ja kirjoitti suuntaa-antavat nuotit
niihin. Oli
aika extreme-fiilis kun katselin soittajia ringissä mikrofonien edessä.
Valtonen otti vahvasti ohjat käsiin ja äänitykset saattoivat alkaa. Näin
samalla oudon kummajaisen; kirjoitetut nuotit kappaleeseen On kesä, on
loma ja torviryhmä soittamassa sitä! (kappaleen olin tehnyt noin
vuonna 1993). Taitavia
nuoria soittajia vierailevat tähdet olikin, erityisesti tykkään
Kaupunki on hiljaa –biisin fonisoolosta. Rehtoreilla
taisi olla muuten samoja soittimia mukana levyllään, mikä on täysi
sattuma. Huomasin tuon studion jälkeen, kun Rehtoreitten levy ilmestyi.
Luetaanko me toisten ajatuksia Helsingin herrat? Kuitenkin kyseessä
piti olla aika harvinaisia soittimia näihin piireihin. Riku |
Tumppi Varonen. |
Tiistai 5.9. 5.
Studiopäivä - "Jälleen lähtee laulu soimaan..."
Tallennettiin
lauluosuuksia oikein urakalla, kuten muinakin päivinä. klo 10
aloiteltiin, lähti ääntä tahi ei. Aki ja Riku hoitelivat jäljellä
olleet leadit ja minä vastasin pääosin stemmoista. Päätettiin etukäteen,
ettei käytetä mitään autotunea/virityshässäköitä, ellei oo ihan
pakko. Tässä onnistuttiinkin melkein täydellisesti, ainoastaan pari
pientä hiplahommaa jäi miksausvaiheeseen. Meidän lauluosuuksien jälkeen oli jälleen luvassa vierailevia tähtiä (osa II). Varosen Tumppi saapui studiolle iltapäivällä. Edellisiltaisesta 50-vuotisjuhlakeikastaan Tavastialla mies oli toipunut sangen nopeasti. Ai niin, harjoitushan tekee mestarin! Muutamasta tarjoamastamme biisistä Tumppi oli valinnut mieleisekseen Kaupunki on hiljaa -teoksen. Noin 6 minuuttia miehen saapumisen jälkeen oli eka säkeistö jo purkissa, pieniä viilauksia sanoitusten ja rytmitysten kanssa ja biisi oli kuin toisen kerran uudestisyntynyt. Kyllä, aivan oikein, toisen kerran! Ensin biisi tehtiin about 1994, sit se pistettiin kuosiin aiemmin tänä vuonna ja nyt sit Maestro himself näytti miten lähtee laulu soimaan! Saku |
Studion rappusilla. Vas: Aki, Riku ja Tumpit. |
Keskiviikko 6.9. 6.
Studiopäivä
Viimeisenä
nauhoiteltiin kosketinosuudet, haitari ja percussiot. Pitkään oltiin
ajateltu lisäsoittimia, varsinkin pianoa levylle. Työkaverini Tapio
”Fapio” Nykänen tarttui syöttiin heti, kun sitä hänelle
tarjottiin. Mies ajeli Kangasniemeltä muutaman sata kilometriä,
soittelemaan pianot, hammondit ja haitarin. Tapsa oli tehnyt
sovitusehdotukset muutamaan biisin, jotka kuuntelin kerran läpi ennen
studioreissua. Ja lähes noilla alkuperäisillä tehtiin itse
nauhoituksetkin. Muun muassa studioreissulla kokonaan sävelletty
Surffaan radioaalloilla sai viimeisen silauksen, sanoisinko voitelun
juuri Fabion käsistä. Mies oli valmistautunut hakkaamaan pianot On kesä,
on loma, Pogoomaan ja Kylä kuolee –biiseihin, soittamaan hammondit
Pogoomaan ja Kesä-Vantaa:seen, surf-urun Surffaan radioaalloilla - ja
haitari-osuuden Kylä kuolee –kappaleisiin. Rennosti, rokisti ja
ammattitaidolla kaveri veti, oli mielenkiintosta seurata. Harvoin pääsee
tekemään hommia tuon tason ammattilaisen kanssa. Edellisen kerran…
eilen! Saku |
Punk-haitari? ( Saku ja Tapio). |
7.9. 7.
Studiopäivä - Miksauksia
Tässä
vaiheessa oli kaikkien biisien äänitykset saatu loppuun, joten oli
miksauksien aika. Tarkoituksena alunperin oli miksata koko levy myöhemmin
Valtosella ja keskittyä tänään vain muutaman biisin
raakamiksauksiin. Näin saataisiin sopivaa näytettä tulevasta pitkäsoitosta
ja jotain myös kotiin viemisiksi. Beibi
sua odotan on toimiva ramobiisi, myös toteutus studiossa
saatiin hyvään kuosiin ja näin kappaleesta tuli yksi tulevan levyn
parhaista biiseistä. Tyyliltään veto on suorempaa Himanes-osastoa. Kaupunki
on hiljaa onnistui myös hyvin, siihen tulee saksofoni muutamaan
kohtaan. Pitkäsoiton ehdoton valttikortti! Saimme 90-luvun puolivälin
Himanes-energian tarttumaan biisiin ja Valtosen studioilmapiiri teki
loput. Pogoomaan
takkuili äänityksissä jonkun verran, mutta lopullinen otto biisistä
tykittää hyvin. Kappaleeseen tuli pianoa ja urkua sekaan. Siinä on
aitoa fiilistä alkuperäisen version hengessä. Toivottavasti
julkaisulupa heltiää ja ajoissa! Surffaan
radioaalloilla syntyi studiossa sessioiden loppupäivinä
Valtosen kämpällä akustista kitaraa rämpytellen. Ja siitähän tuli
hyvä surfbiisi! Urut värittävät kappaletta hienosti. Aki |
Lisää miksausta lokakuussaTorstai 26.10. 8.
Studiopäivä
Puolentoista kuukauden huilin jälkeen palattiin pajalle, miksauksien merkeissä. Paikalle ehti mä ja mun veli, levymoguli Jukka. Neljä teosta oli miksattu, 11 jäljellä, jopa enemmän, mikäli niitä ensimmäisiä pitäisi vielä käydä läpi. Heti tiedettiin, että kovalla tahdilla pitäisi hommia tehdä. Biisejä käytiin läpi about siinä järjestyksessä, mihin niitä oltiin siinä vaiheessa laittamassa levyllekin. Kuusi kappaletta miksattiin heti ensimmäisenä varsinaisena miksauspäivänä. Valtosen nopeus ja ammattitaito olivat hyvässä käytössä. Saku Perjantai 27.10. 9.
Studiopäivä
Aloitettiin
päivä poikkeuksellisesti jo klo 9. Pannullinen kahvia ja eiku sorvin
ääreen. Jäljellä olevien viiden biisin kimpussa hääräiltiin, ei
pidetty mitään hirmu kiirettä, ku tiedettiin varmuudella, et vielä
yksi kokonainen miksauspäivä on jäljellä. No, nää viimeiset biisit
oli sen verran vähätöisiä, et tulipa lähes huomaatta miksattua ne
kaikki. Seuraavaksi päiväksi oli tulossa eri heput, puhtaat korvat ja
täysi päivä aikaa tehdä vielä mahdollisia muutoksia. Miksaus on
äärimmäisen rankkaa hommaa, vaikka fyysisesti ei juuri mitään
tarvitse tehdäkään. Siitä huolimatta, jos talous antaisi myötä,
voisi tähän käyttää enemmänkin aikaa. Saku Lauantai 28.10. 10.
Studiopäivä
Tultiin studiolle meidän miksaajana toimineen Jarkon kanssa vapauttamaan Jukka ja Saku pois. Miksattiin vielä Kylä kuolee, Beibi sua odotan, Surffaan radioaalloilla ja Kesä Vantaa. Nyt olikin kaikki miksattu ainakin kertaalleen. Saku
ja Riku Tiistai 31.10. 11.
Studiopäivä
Studiovelho
T. Valtonen miksasi vielä uudestaan On kesä, on loma – biisin ja
masteroi koko Seitsemäs aalto –nimen saaneen tekeleen. Nyt se on sit
valmis painettavaksi ja satojen ja taas satojen ihmisten koteihin päivien
piristykseksi. Saku ja Riku |