Himanes |
Mykkäkoulun päättäjäiset |
Himanesin Mykkäkoulun päättäjäiset -levy päätti nimensä mukaisesti bändin yli vuosikymmen kestäneen hiljaisuuden levytyspuolella... Mykkäkoulun päättäjäisetKirjoittanut Riku Himanes studiossaKirjoittanut Aki Kommentteja Levyn biiseistäHimanesin Aki, Riku ja Saku kommentoivat levyn biisejä
|
Levyn biisit:1. Oon vaan ja ihmettelen 2. Mikä siinä maksaa? 3. Nuoruusmuistoja 4. Tuusniemen tyttö 5. Matkalaulu 6. Johnny Hallyday 7. Mitä välii silläkään 8. Rock ´n´ Roll lukio |
Mykkäkoulun päättäjäisetNyt
se oli aika tehdä. Nimittäin levy. Vuosi on mennyt nopeasti, mutta kun
jotain ollaan tehty, niin silloin on tapahtunut. Comeback viime keväänä
meni yli odotusten. Biisien tekoa oli mielenkiintoista taas kokeilla.
Jos sillon ennen pystyi, miksei nyt paremmin? Sormet
syyhyten kävin käsiksi hommaan, kun fiilis on taas kaikin puolin
korkeella. Meillä on tiukka kokoonpano kasassa, ainut onkelma on
miesten ripottelu pitkin Suomea ja erinäiset ajan käytön
velvollisuudet. Jos
urheilussa yleisö on puoli joukkuetta, niin sitä se on ollut meilläkin.
Ilman M!kan ja Viljon alkuun panemaa sysäystä, ramoväen
ja haukivuorelaisten vilpitöntä innostusta tätä ei olisi tapahtunut.
Nyt tiedän mitä tarkoittaa Heja heja ja Tsemppiä! Viime
metreillä kun piti lähtee studioon, alkoi hirveä: ”Oota vielä, yks
biisi on tulossa” –fiilis. Ihan niinku koskaan ei sinne enää pääsis?
Eli biisejä oli kasassa jopa yli tarpeen. Rock`n`roll
lukio tehtiin jo 1992,
Mikä siinä maksaa?, Matkalaulu ja Mitä
välii silläkään on vuosilta 1993-94. Eli ajalta kun oltiin
tehty Kiva kun on mukavaa –CD. Loput on uusia vuosilta
2004-05. Lopputulos ei kuitenkaan kuulosta omasta mielestä hajanaiselta
vaan kokonaisuudelta. Tehtiin
ensin studio-demo, jolla mitattiin bändin ja biisien kunto. Muutenhan
itse bändi ei itteensä edes kuulisi. Äänittäminen on opettavaista
puuhaa, kaikki heikkoudet tulee varmasti esille. Biisejä tulee oikeesti
myös pohdiskeltua. Saatiin
varattua Valtosen Tuomon Sundi Coop- studiolta aikaa lätyn
tekemiseen. Mies on todella pätevä kaveri ja juttua riittää. Sitä
itäsavolaista! Tässä tämä meidän ylpeyden aihe, uusi ”omakustanteena” LJB-Viihteen julkaisema cd-ep: Mykkäkoulun päättäjäiset. Riku |
|
Studiosessiot studiowelho Tuomo Valtosen Sundi CoopissaSavonlinna
25.-28.1.05
Etenimme
kohti Savonlinnaa kahdesta suunnasta: Jyväskylä-Mikkeli-Haukivuori
–akselilta ja pääkaupunkiseudulta. Puolen päivän aikaan tulimme
vihdoin pääkallopaikalle, Rehtorien Heko tuli samassa autossa
kitaristi-laulaja Ticon eli Rikun ja rumpali Sakun kanssa
tuottamaan levyä, tai tarkemmin: astui ”pikkuapulaisen”
saappaisiin, tuota nimikettä kun itse mielellään käyttää. Kamat pystyyn studiolla ja biisejä soittelemaan ja lauleskelemaan Hekon heitellessä ehdotuksia nopealla tahdilla. Soitimme
biisit seuraavassa järjestyksessä purkkiin: Ja hyvinhän ne iskusävelmät lähti siitä rullaamaan! Harmitti vaan, kun oma ”kantrikeppi”, ”Johnny Hallyday” Fender telecaster ei suostunut yhteistyöhön, kun oli mennyt viritystappi mäsäksi. Soitin sitten laina-Telellä, jota myös Tico käytti. Homman
nimi oli se, että me soitimme hullun lailla ja Heko heilutti
tahtipuikkoa. Ei vaan, yhteistyö toimi hemmetin hyvin Tuomon
rautaisessa, mutta huumoripitoisessa otteessa Hekon korjaillessa ja
heitellessä ideoita väliin. Parilla
kolmella otolla saimme melkein kaikki laulut purkkiin, pari biisiä
jouduimme äänittämään uudestaan liian nopeiden tempojen vuoksi.
Homma eteni niin, että eka päivä meni sessioiden alulle saamiseen ja
sanoitusten hienoiseen rustaamiseen Hekon kanssa, toisena päivänä
äänitimme vielä muutamat pohjat sekä riffi- ja melodiakitarat.
Kolmantena päivänä lauleskelimme päälaulut ja stemmat, viimeinen päivä
meni miksaukseen. Kaiken kaikkiaan sessiot olivat erittäin hyvä
paketti ja Savonlinnassahan asustelimme Tuomon omistamassa kämpässä
kaupungin sydämessä. Baarit ja pizzeriat siis tulivat myös tutuiksi,
kuten arvata saattaa. Saku osti myös uudet rummut Savonlinnan
Soitinkulmasta. Bassotaiteilijamme Sutinen lähti jo toisena päivänä kohti pääkaupunkia, kun kouluhommat eivät antaneet myöten. ”Kitarakukko” ja laulaja Tico starttasi pirssinsä kolmantena päivänä kohti Jyväskylää töittensä pariin. Rumpali
Saku ja allekirjoittanut jäimme Savonlinnaan miksaamaan levyä ja
studiolle saapui myös LJB-viihteen Nige heittelemään ideoitaan
ja hakemaan kamoja pois. Miksauspäivä sujui muuten hyvin, mutta jäimme
aikataulusta vähän ja Tuomo miksasi kaksi biisiä myöhemmin
seuraavana maanantaina. Sitten edessä olivat enää studiowelhomme hyvästelyt
ja pitkä junamatka kohti Helsinkiä Sakun ja Nigen suunnatessa kohti
Haukivuorta. Studiosessioiden
alussa meillä oli suunnitelma, että otamme kahdeksan laulua levylle ja
kaksi biisi jätämme pois, jotka olivat Mikä siinä maksaa? ja
Maanantaiaamu. Sessioiden jälkeen päädyimme siihen, että Kuka
sä oot? ja Maanantaiaamu
tiputetaan kelkasta ja Mikä siinä maksaa? pääsee levylle. Aki |
Akin, Rikun ja Sakun kommentteja levyn biiseistä1. Oon vaan ja ihmettelen(säv/san. R. Himanen, sov. Himanes 2004) Riku: Tein biisin kesäkuussa -04. Joskus biisiä ei oikeestaan tarvii sovittaa, se tulee sävellys-, sanoitustyön ja ensimmäisen treenisoiton sivutuotteena: Valmis biisi! Pientä viilausta tehtiin yhdessä Hekon vaikuttaessa myös lopulliseen muotoon. Maailma muuttuu niin nopeesti, ettei perässä meinaa pysyä, joskus tuntuu tiedotusvälineitä seuratessa, että hei, missä mennään? Puhumattakaan siitä miltä tämä tekninen älymaailma ja lisääntyvä pahoinvointi tuntuukaan elämänsä loppusuoralla olevista mummeleista ja papparaisista? 2. Mikä siinä maksaa?(san. A. Himanen, säv/sov Himanes 1993) Aki: Sanoitukset lähti siitä vitutuksesta, kun ihmiset oikeasti juoruili meistä, että "Onko niistä nyt oikeesti mihinkään oikeisiin töihin?". Tein sitten aiheesta sanat ja lyötiin viisaat päämme yhteen treenikämpällä ja väsättiin siitä biisi. Mun mielestä yksi parhaista lauluistamme. Biisi edustaa sitä punkimpaa Himanes-tyyliä. Biisi on todella hauska soittaa edelleen. Studiossa löytyi oikea ote biisiin. 3. Nuoruusmuistoja(säv/san/sov S. Niilo-Rämä 2004) Saki: Ensimmäinen sanoitukseni ja Himanes sävellykseni sitten mini-CD:n... Biisi lähti liikkeelle kertsin yhden kielen kitarajutulla, pari sopivaa sointua kaveriks ja aihio oli valmis. Soiteltiin "melodiaa" kesällä -04 keikkojen introna, ilman laulua siis. Nämä hienoakin hienommat lyriikat ovat lähestulkoon tositarinaa nuoruudestani, tosin lainasin 14-vuotiaan Rikun kirjoitelmia vikaan säkeistöön. 4. Tuusniemen tyttö(säv/san/sov R. Himanen 2004) Riku: Levylle ei ollu tulossa vielä yhtään biisiä, joka kertoisi tytöistä. Ein Katastrof! Ajattelin korjata asian. Hyräilin Kuopiossa asuessani savolaisen Tuusniemi-kunnan ympärille, että "tuu-tuu Tuusniemen tyttö..." Sitten perusasiat ympärille: kesä ja voitasko tavata? -systeemit. Romanttista ja tärkeää poika-tyttö –sanoissa on se, että se tyttö on maalta! Tein uuden kertosäkeen studioon, kun biisi ei meinannu lähteä toimimaan, nyt se toimii paremmin. 5. Matkalaulu(san. A. Himanen, säv/sov Himanes 1993) Aki: Tuohon aikaan reissaaminen ja kulkeminen oli todella kova juttu, niinku on edelleen mulle. Tein aiheesta sanat ja yhdessä väsäsimme sanojen pohjalta laulun. Reissuromantiikka välittyy tässä biisissä! Hyvä biisi keikoilla ja studiossa toimi hyvin. Vanhaa, nopeatempoista Himanesta. 6. Johnny Hallyday(säv/san/sov S. Niilo-Rämä 2004) Saku: Oltiin joskus syys-lokakuussa tekemässä ekaa demoa Hekolle, kun Aki saapui ylpeänä paikalle uuden kitaransa kanssa. Vanhempi Himanen kaivoi pussista oikeasti mahdottoman komean Fender Telecasterin ja sanoi: "tää on Johnny Hallyday signature -malli!" Me muut ratkettiin nauruun ja kysyttiin, et kuka v*ttu on Johnny Hallyday? No Aki oli tietysti selvittänyt, et Johnny on ranskalainen iskelmä/rock -muusikko eli Ranskan Danny! Sekunnin mietittyäni sanoin, pakko tehdä tästä biisi! Jostain kumman syystä mulle tuli mielikuva, et Johnny on hirvittävä naistenmies ja latasin lauseen: "kuka tyttöni vei, Johnny Hallyday!" ...tai jotain sinnepäin. Idea jäi vähäksi aikaa leijumaan, kunnes kerran kotona kitaraa rämpytellessä keksin kertosäemelodian. Loppu syntyikin nopeasti, biisistä tehtiin demo kahdestaan Rikun kanssa ja kun kaikki diggas sitä, pääsi Ranskan Danny levylle saakka. 7. Mitä välii silläkään(säv/san/sov Himanes 1993) Aki: Tämän biisin syntymisen aikoina Himanes rypi vähän pohjamudissa, ei löytynyt biiseihin kipinää ja muutenkin otti päähän. Teimme sitten yhdessä biisin kahvipöydässä aiheesta: kaveri kävelee kadulla, mikään ei tunnu missään ja ottaa pannuun. Mielestäni saimme fiiliksen hyvin taltioitua lauluun. kappale on muuttunut paljon viime aikoina, saanut mielipiteiden vaihtoa aikaan sivuillamme. Levylle tuleva sovitus on lopullinen versio kappaleesta. Todella hyvä biisi toimiessaan ja studiossa saimme siihen oikean potkun. Keikoilla monen katsojan suosikkibiisi. 8. Rock ´n´ Roll lukio(säv/san/sov Hyman, Cummings, Colvin 1979, suom. san. Himanes ja Heko 1993 ja 2005) Riku: Tuttu kappale The Bändiltä, joka on eri asia kun The Band. Alkuperäinen biisi on Rock`n´roll Highschool -teini-musiikkileffan tunnari ja loistavan End of the Century-levyn mainio rockviisu. Se on Phil Spectorin tuottamaa tavaraa ja jälki on mahtavaa, vaikkakaan ei niin pelkistettyä kuin esim. parilla ekalla ja Rocket to Russialla. Jotku tykkää ehkä enemmän ”punkimmasta” Ramonesista, mutta kyllä mun mielestä tämä ramojen ”beachboys”-soundikin on loistavaa, ehkä jopa parempaa. Me soitettiin tämä biisi jo Kiva kun on mukavaa-studiosessioissa, mutta versio ei kuitenkaan päätynyt levylle asti. Nyt löydettiin kappaleeseen pari uutta oivallusta. Laulun pitääkin lähtee oikeasta sävelkorkeudesta - yllätysyllätys - kuulostaakseen hyvältä. Kertosäe pitää laulaa suomalaisittain "rokrokrokrok rokkenroll lukio" eikä "rakrak..." amerikkalaisittain. Kyse on kuitenkin käännöskappaleesta. Heko vielä tarttui pariin kömpelöön ”pakkoriimiin”, jotka olivat Himanes-teinien väläyksiä vuodelta paavonurmi ja lisäksi kertosäe ”vaan vaan rock`n´roll lukioon” vaihdettiin ”Vantaan rock´n´roll lukio ”-muotoon. |