Himanes |
Share | Analysoitavana
Rajanylitys
Jeke junaili ramopunk.comille tämän Rajanylitys-levyn analysoinnin. Levyä ja sen biisejä kommentoivat Jeken lisäksi faniosastoa edustava Rauman Kimmo sekä kaikki Himanesin jäsenet. Jeke: Rima oli korkealla onnistuneen Retropunk –levyn jälkeen, samoin kuin odotukset levyn sisällön suhteen. Ensimmäiset pari kuuntelukertaa itselläni menivät kiireessä vähän läpi. Otin levyn autokuunteluun, jolloin toistokertoja alkoi tulla luonnostaan paljon. Yhtäkkiä levy aukesi kokonaisuutena, minkä jälkeen mieli alkoi ottaa vastaan erilaisia yksityiskohtia, nauttien niiden löytämisestä. Himanes
on uudistunut, mutta ei liikaa. Bändin punk’n’ roll hiipii tossun alle
salakavalasti. Soundit ovat selkeän kuulaat, kitarat erottuvat toisistaan ja
varsinkin stemmalaulut kajahtavat kautta koko levyn komeasti. Toivottavasti
muutkin huomaavat, että nämä sällit osaavat soittaa. Levy vaatii auetakseen
ehkä enemmän aikaa, mutta kärsivällisyys palkitaan. Neljä tähteä sisältää
bonuksen rohkeudesta laventaa genren musiikillisia laareja. Kimmo:
Omasta
mielestä potentiaalisia radiobiisejä olis lukuisia. Se vaan taitaa olla tänä
päivänä, että uskon täytyy olla hirmu kova ja suhteet kunnossa. Yleisesti
ehkä sellaisia hitaampia runttaussäkeistöjä muuttaisin rullaavammaksi, mut
joku muuhan varmaan tykkää just sellaisista. Näistä Himanesin paluulevyistä
selkeästi kirkkain ja kestää varmasti kuuntelua. Sanotaan arvosanaksi vaikka
3+ tähteä etteivät vaan ylpistyisi. Saku:
Yhteenvetona tiivistäisin Rajanylityksen näin: onnistunut
tuottaja valinta, onnistuneet nauhoitukset ja ehjä, monipuolinen kokonaisuus,
jossa on sopivasti uusia elementtejä. Moni on sanonut levystä, että tarvitsee
useamman kuuntelukerran auetakseen. Se on kai hyvä asia se. Kantatie
72
Jeke:
Kerrassaan mainio
aloitusbiisi. Reipas ja iskevä melodia, sekä sanat, jotka sopivat hyvin
kappaleen moodiin. Takaisin Haukivuorellehan biisissä kurvaillaan kosolti
kilometrejä plakkarissa. Tuli mieleen, että kenenköhän tupakit olivat
loppumassa, kun Saku ei itse ole tupakkimiehiä. Toisaalta ilmaisu sopii
reissuromantiikkaan, samoin kuin fakta rahojen loppumisesta. Punkin soitollahan
ei juuri rikastu, päinvastoin. Rauman
Kimmo: Kissillä
ja Hellacoptersilla on samanlainen intro, mut ne on siellä kaukana
ulkomailla. Ensimmäisillä kerroilla tämä tarttui parhaiten mieleen ja
vaikutti siis oivalta hitiltä. Kitaroista on saatu hyvin sovitettua joukkoon
surf soundia ja matalampaa murinaa. Se "soolo väliosuus lähtee hyvin
siihen biisiin eikä ole sellanen päälle liimattu. Sanoissa ehkä vähän
kliseitä, tyyliin polttoaine loppuu, mut se on reissujen realismia. Mikä
Himanesin kanssa mielestäni on tarkkaa, niin Akin laulu kuulostaa hyvältä,
mut joillakin "taajuuksilla" siitä tulee sellainen ähkyn kuuloinen.
Tämä biisi menee hyvin. Uskoisin et kannattaa pitää setissä. Sutisella
jytisee kivasti, et bassoa saa pitää täysillä. Saku: Mielestäni myös hyvä ja sopiva aloitusbiisi levylle. Idea syntyi unesta, jonka näin viime syksynä. Siinä olin tatuoijan pukilla ja haaveena oli saada Route 66 tienvarsikyltin mallinen tatska, jossa lukisi Since 75. Tatuoija lyttäsi ideani heti kättelyssä, olin harmissani ja latasin, et laita siihen sitten vaikka Kantatie 72 (= tie Mikkelistä Pieksämäelle, jossa puolivälissä on Haukivuori). Vuosien varrella ollaan tehty muutamia kotiseutuun liittyviä biisejä, mikä on mielestäni tosi luontevaa, onhan näitä tehty muuallakin: New York, Philadelphia, Los Angeles jne. Tässä oli hyvä aihe jatkaa tuota ”perinnettä”. Tekstissä ajellaan keikkamatkalta pitkin 72:ta takaisin kohti kotiseutua. Sanoituksista pitää antaa kiitos myös vaimolleni, joka sanoi ekan version olleen liian vakava. Vaihdoin tilalle ”luut pihalla, kumin katkua” jne. ja johan rentoutui meininki ja kulku pitkin kantatietä. Veljekset
vetelivät studiossa aika pirun hyvät demppikepit. Alkuefektit tehtiin isolla
rahalla saunaillan yhteydessä. Biisin aiheesta hahmottui myös ideaa levyn
kanteen ja paitoihin. Vaakuna -piirroksista suuret kiitokset Petteri
Tikkaselle. Riku:
Levyn ainoita biisejä, joka on perinteisempää Himanesia. Huoleton menopala.
Ilmeisesti ilman tarkoitushakuisuutta syntyi uusi kotiseutubiisi. Säkeistön
nopee demppi-sahaus onnistui, vaikka mennään siinä rajalla kramppaako käsi
vai ei. Fobia
Jeke:
Biisi edustaa melodialtaan
ja sovitukseltaan uudistunutta linjaa. Tarkka yhteissoitto ja tiukat, iskevät
riffit kuljettavat kappaletta. Teksti jää hieman toisarvoiseksi, vaikka fobia
sanana toimii. Kimmo:
Riffittelyyn
on saatu mukavasti vaihtelevuutta. Psyko tuli kyllä täysin puun takaa, mut
muuten ne tauot kuulostaa ehkä oudolta. Sanoista ei ihan päässy kiinni, mut
ehkä jos niitä lukis ajatuksella ,niin vois ymmärtää jotain. Saku:
Jossain yhteydessä viime talvena tuli sana fobia esille, se jäi pyörimään
alitajuntaan ja alkoi pikku hiljaa hahmottua biisin aiheeksi. Wikipediasta etsin
sopivia fobioita, niitä löytyy tietenkin vähintään tuhansia. Mieleeni jäi
mm. parisuhteessa olemisen pelko ja eroamisen pelko. Himanes ei ole paljoa
rakkauslauluja tehnyt ja tässä oli siihen paikka tai ainakin vähän sinnepäin.
Parisuhteessa elävästä parista toinen pelkää eroamista ja toinen taas enemmän
sitä parisuhteessa olemista. Hyviä rytmityksiä, ei mikään perinteinen
kertsiratkaisu ja helposti mieleen jäävä biisi. Riku: Rytmiltään
mielenkiintoinen biisi, siitä suurimmat pojot. Mitä se on, skata, Greendayta,
Clashia, vai jotain ihan uutta näkökulmaa? Sanana Fobia on hyvä
tommonen hokema-kertsi. Aki:
Sakulta jälleen osoitus terävästä sävellyskynästä. Muutin sävellajin F:ään,
josta kappale on parempi laulaa. Oikea
väärästä
Jeke:
Keskitempoinen kappale
kuulain kitarasoundein, jossa tehdään lähtöä tuopin äärestä. Ei huono,
mutta tällä levyllä jää aivan terävimmästä kärjestä. Lopun
laulumelodian nouseva toistoratkaisu toimii älyttömän hyvin. Kappale muuten
paranee toistojen myötä ja toimii livenä. Kimmo:
Ehkä
levyn paras biisi. Riffi on todella tarttuva ja kertsi kuulostaa todella hyvältä
kun oikein käytetään koko ääniarsenaali. Sanoitukset ovat arjen realismia
ympäri Suomen. Eipä tästäkään osaa mitään lisätä tai poistaa. Saku:
Yksi omista ja koko bändin
suosikeista, erityisesti olen tyytyväinen sanoituksiin, a-osan laulumelodiaan
ja kertsiin. Tyyliltään sopii varmasti moneen makuun ja luulen, et jotkut
pystyvät myös samaistumaan teksteihin. Elosta löytyy hyviä ja huonoja hetkiä,
joskus ollaan liidossa, jossain muissa maailmoissa, kunnes todellisuus tulee
taas esiin. Huomioikaa meidän first ever -stemmakitara lopussa, Sepon
heiniä. Aki:
Tässä biisissä kaikki toimi heti alusta alkaen. Hyvä rakenne, sovitus, sävellys
ja sanoitus. Sakulta mestarin näyte biisinteon saralla. Itse tykkään laulaa
biisiä nyt levytysten jälkeen, kun sain onnistuneen lauluvedon levylle. Laulua
piti parannella ja kappaleen sävellajia muutella ennen studiota. Kylmät väreet
menee edelleen keikalla 2. säkeistön alussa, kun laulu menee: ”Yön jälkeen
huominen sitä valmiiks jo pelkään…”.
Riku:
Tosiaan, munkin mielestä
ehkä paras biisi, tai ainakin heti ns. valmis kokonaisuus Sakulta. Levyllä
kitarat on aika voimakkaat soundiltaan, ne ketkä kitaroita tuntee, niin käytettiin
lähinnä P90 mikillisiä kitaroita, Gibsonia ja Hameria, mutta tässä soi
Telecaster kirkkaan heleästi, ja piristää heti, kun välillä tulee jotain
erilaista. Talveksi
Espanjaan
Jeke:
Käynnistyy klassisen
kitaran lurittelulla, mutta hyrskähtää pontevaksi punkiksi. Rivakkatempoinen
melodia, jossa kitaroiden vuoropuhelu toimii todenteolla, kun Aki nakuttaa
laukkaavaa komppia ja Riku ujelluttaa taustalla soolomelodiaa. Toimii. Tämä
suomalaisten kaukokaipuuta edustava rempseä ralli on levyn toimivimpia biisejä.
Paheellinenkin se on. Päässä pyörivät nyt vain cerveza, sangria ja señoritat. Kimmo:
Tämä
ei oikein tahdo lähteä. Tai siis itse kyl tahtoisin lähteä. Tahti on vähän
humppainen, mikä mielestäni sotkee jutun. Se väliosuus kyl toimii jo
paremmin. Mut silti vaan laulut eivät natsaa tahtiin ja hirveesti vaikeita
sanojakin. Lopetus on uudenlainen Himanes-leirissä. Ei huono, mut ehkä
koettaisin muokata jotain. Saku:
Tää biisi lähti rakentumaan eräänä viime talven pakkaspäivänä, kun
tulipalopakkasia oli ollut jo muutama päivä putkeen ja kylmyys alkoi kyllästyttää.
Jotain Espanjaan liittyvää piti saada mukaan tunnelmaan myös sävel puolelle,
ehkä sitä on ripaus kitarariffissä, mutta varsinkin Hakkaraisen Esan soittamassa
introssa pääsee mukaan oikeaan fiilikseen. Säkeistökitarat vedettiin kylmän
viileesti heavy-maustein ja hyvin laukkaakin! Aki vanhana Espanjan kävijänä
ja tuntijana viimeisteli alulle laittamani sanoitukset. Aki:
Tähän kappaleeseen saimme aitoa tunnelmaa flamenco-kitaran avustuksella.
Sanoitukset teimme Sakun kanssa kimpassa niin, että Sakulla oli sanat melko
valmiina, kun aloimme työstää biisiä. Muuttelin tarinaa ennen studioon
menoa, että se kävisi vielä paremmin mun laulamaksi. Andalusian elämänmenoon
pääsee nyt aika hyvin hyppäämään biisin kautta. Tuosta Jeken mainitsemasta
kitaroiden vuoropuhelusta olen ylpeä. Perttu:
Sana "Torremolinos" tulee hienosti, biisi kulkee kuin höyryveturi ja
onhan tätä kiva soittaa. Tempokin on kohdallaan. Riku:
Demovaiheessa tää oli yks
putoajaehdokas, mutta toteutus, sanojen muutokset yms. tekivät tästä yhden
mun lempparin. Eihän sanat ja ehkä kliseinen aihe kestä välttämättä
kaikkien kriitikoiden silmää, ja erottuu aika lailla vakavammista
sanoituksistamme, mutta meno ja
fiilis on hyvä! Niitä onkin yleensä tekemällä vaikee tehdä. Kaukana
Jeke:
Riku laulaa oman biisinsä.
Aluksi käsitin tekstin niin, että Riku tuskailee inspiraatioköyhyytensä
kanssa ja pistää ne tuntemukset paperille. Tekstin teema on kuitenkin syvällisempi,
Himanesin tematiikkaan kuuluvaa itsetutkiskelua. Kappale kasvaa upeasti
kertsiin, jota on helppo hoilata mukana. Rikun laulutulkinta on vahva.
Kitarariffissä on erikoinen tahtilaji, mutta se alkaa ajan kanssa toimia. Tämä
vaati useita kuuntelukertoja auetakseen. Uskollisuus palkitaan. Kimmo:
Arjen ankeutta ja lähtee käymään kuin diesel pakkasessa, mut loppua kohti
alkaa löytyä jo
kirkkaita sävyjäkin. Talon omistajana osaan arvata tarkkaan tällaisen
sanoituksen syntypohjan. Jännästi
noi urut tulee loppuun mukaan. Saku:
Loistava riffi ja sanoitukset, säkeistökomppi bassolinjoineen tuo uusia
ulottuvuuksia ja nostaa bridgen ja kertsin hienosti esiin. Riku:
Ostin Macbookin talvella ja
demonteko-viikonloppukin häämötti. Tämä siis eka tuotos
garageband-ohjelmalla. Löysin pöytälaatikosta ton kertsin sanat ja katoin että
siinähän on hyvä aihio. Sanat pyörivät semmosen teeman ympärillä, että
aina ihminen ei tiedä mistä on tullu ja mihin oikeen on menossa, jos oikeen
pysähtyy ajattelemaan. Tyhjä
pää
Jeke: Nettisingleltä ja parilta keikalta tuttu tykitys. Omassa kategoriassani tämä loistava biisi menee heittämällä kaikkien aikojen Himanes Top-vitoseen. Biisi alkaa ikään kuin pumpaten energiavarastot täyteen, kunnes ponkaisee telineistä terhakkaammin kuin Usain Bolt. Melodia on tarttuva ja monivivahteinen, sisältäen monenlaista välikettä ja rumpufilliä, eikä varmasti ole helpoimpia kappaleita soittaa. Tässäkin teksti käsittelee itsetutkiskelua, mutta nyt nupissa ei liikahda mikään vaan pää on tyhjä. Niin tyhjä, että hävettää. Voi helposti kuvitella tämän olevan uusi energinen keikkahitti ja ramopunk-klassikko. Anekdootti:
Tulimme Wokki-poikien kanssa Tavastian saliin soundcheckiin maaliskuussa
2011. Saavuimme tilanteeseen hieman eri suunnista, jokainen hyräillen ääneen
tätä biisua. Kimmo:
Intro vaatis kyllä jotain purkkaa ja jytää lisäksi tai edes kolmannen
soinnun. Aika mutkikas biisi muuten. Se
"pääriffi" on kyl erityisen onnistunut. Marssikohtaa kans viilaisin
jotenkin. Sanoituksissa on vähän tyhjyyttä, et ehkä mieluummin
positiivisempia kuuntelisin. Rumpufillejä ei paljoa ole levyllä. Mutta kas kun
rumpalin biisiin niitä on mahtunut. Saku:
Muistaakseni 2010 kesällä tekemäni biisi, jota soittelin ja sovittelin
suhteellisen pitkään. Teksti kertoo alakuloisesta nykynuoresta, jolla on
ongelmia itsetunnon ja -luottamuksen kanssa. Kun esittelin biisin jätkille ja
kokeiltiin soittaa sitä yhdessä, tuli fiilis, et näinköhän tätä saa ikinä
kunnolla toimimaan. Sinnikkään treenin tuloksena biisi nousi yllättävän
nopeastikin keikkasettiin ja onhan tää mukavan erilainen soittaa livenä. Aki:
Rajanylityksen punkimpaa osastoa. Biisi sai lopullisen muotonsa vasta
studiossa eikä vähiten tuottajamme Seppo Pohjolaisen avustuksella. Riku:
Saku tekee joskus
kimurantteja biisejä, tässä yks. Kohdat vaihtuu ja tapahtuu, Saku varsinkin
hoitaa tässä homman kotiin, nii ja bassoa unohtamatta, Perttu veti hyvät
beissit.
Ykkösfani Kimmon ja kakkosfani Sannan fanikirje on luettavissa omalla sivulla täällä. Yöt
kaduilla
Jeke:
Wouden Hymy Taskinen
& Co:lle tekemä biisi, joka sopii Akin äänialaan kuin Kyyvesi
Haukivuorelle. Jämäkkä ja hyvin soitettu cover, jossa Aki on vakuuttava.
Himanesille sopiva kappalevalinta. Kimmo:
Lainabiisi ja soittajat pitivät tätä onnistuneena. Ite en ehkä
varauksettomasti kehuis. Ei
ole oikein tarttuva biisi mun mielestä. En vaan oikein tiedä miksi. Ei vaan
ole sellainen, minkä tunnistaa Himanes-soundiksi. Uskon kyllä muiden
diggaavan. Aki:
Oli todella osuva valinta ottaa tämä lainabiisiksi levylle. Löysin biisin
kuuntelemalla Wouden ja Hymy Taskinen & Co:n tuotantoa. Biisi oli kuin tehty
meitä varten ja se käy mun äänialalle kuin nyrkki silmään. Pidän
varsinkin kappaleen romantiikasta. Woudella oli todella terävä sanoituskynä.
Tässäkin kappaleessa Seppo Pohjolainen oli tuottajana mies paikallaan.
Saku:
Aki laittoi viestiä, et tältä poppoolta vois löytyä meille sopiva biisi.
Kuuntelin Wouden tuotantoa läpi ja Yöt kaduilla ei ainakaan ensikuuntelulla jäänyt
mieleen. Aki toi sit tän biisin treeneihin ja alettiin pikku hiljaa innostua
lisää. Studiossa meinasi loppua aika ja tupakit, kun soittelin rumpujaraitoja.
Aina tuli joku moka ja heti kun luulin onnistuneeni, sanoi Seppo: ”Otetaan
vielä yks otto.” Seuraavassa
otossa helppo moka, kapulat takaseinään ja ulos puhaltelemaan höyryjä ulos.
En muista, että olisin ikinä hermostunut studiossa noin paljon itselleni ja
joutuneeni soittamaan noin monta otosta, laskut menivät sekaisin kymmenen jälkeen...
Kiitos Sepon ja Akin, onnistunut biisivalinta ja erittäin onnistunut toteutus.
Muun muassa Hannu ”Havana Black” Leiden kehui tän olevan hittiainesta, on
myös Sepon suosikkibiisi. Hymy Taskinen & Co:n rumpali Kimmo Kosenius
kommentoi versiotamme: ”Hyvä meininki, eikä yhtään häpeä alkuperäistä”. Riku:
Jep, allekirjotan nuo
edelliset kommentit, kaikilta lopulta tosi hyvä suoritus. Mullakin skebat
natsas. Jäi myös hyvä fiilis Koseniuksen ja Wouden Ripa Schirayn
kommenteista ja kannustuksesta. Timantinkova
ideologia
Jeke:
Toinen vuodelta 2010 tuttu
biisi. Hei-huutoineen mukaansatempaava alku. Melodia, tempo ja sovitus
onnistuvat. Vakaumuksensa perään
lähtevästä kertova teksti toimii hyvin melodian tukena, mutta ei sinänsä
nouse klassikkoasteelle, vaikka nimi on kyllä timantinkova. Niin on biisikin
kokonaisuutena. Kimmo:
Aika
paha on keksiä mitään. Kaikin puolin nyky Himanes-standardi, josta löytyy käytettävät
elementit. Sanoitus on aika karu ja varmaan tällaisia tarinoita on paljon, kun
joku lähtee kutsumuksen perään ja muut jäävät todennäköisesti
kaipaamaan. Tässähän menee rummut niinkuin eräällä amerikkalaisella bändillä
ennen vanhaan. Aki:
Tämä biisi oli ensimmäisiä valmiiksi asti sovitettuja vetoja, mitkä
studioon mentäessä valikoitui. Ehdittiin soittaa tätä paljon ennen purkkiin
laittamista, joten biisin groove toimii hyvin. Akustinen kitara tuo mukavasti
heleyttä säkeistöihin. Saku:
Taattua laatua Akilta, tässä kuuluu Ratsiat ja muut, mutta ennen kaikkea
Himanes. Loistava a-osa – rento laulumelodia, akustinen kitara ja hieno
bassolinja. Riku:
Menee tän levyn Top 5:seen.
Nousen
uuteen aamuun
Jeke:
Sutisen pelinavaus Himanesin
biisintekijänä. Toivottavasti jatkoakin
tulee, vaikka tällä levyllä tämä veto jää minun maun mukaan muiden
jalkoihin. A-osan riffi on pääsemäisillään vauhtiin, mutta kiitorata loppuu
kesken. Kertsin eka säe toimii, mutta lento lopahtaa kesken niin tekstissä
kuin melodiassa. Kimmo:
Intro
kuulostaa hyvältä, mut pitkälti samaan riffiin nojaavana alkaa hiukan jo
puuduttaa. Kertsi onneks katkaisee mukavasti ja tuo vaihtelua. 2 kitaraa kun on
bändissä, niin tässä ei sitä niin huomaa. Sanat ovat tuttua monen ihmisen
arkea. Jotain uutta ajattelee tekevänsä. Toisinaan onnistuu ja toisinaan
päivät kuluu hukkaan. Aki:
Kappale toi uutta ulottuvuutta meidän biisimaailmaan. Perttu teki kappaleen
melko valmiiksi, jota sitten sovitimme vielä toimivammaksi. Itse osallistuin
sanojen tekoon, jotta biisi kävisi paremmin mun laulamaksi.
Perttu:
Pakko sanoa, että ei tää mun punkeimpia biisejä ollut. Oli niitäkin
tarjolla. Alitajunnasta taisi jäädä erään kappaleen soinnut pörräämmään
korvaan, koska löysin niiden käyvän melkein yksi yhteen. Biisiä en mainitse.
Mut tulipahan tehtyä. Saku:
Mielestäni yksi parhaista kertseistä, mitä ollaan ikinä tehty! Eritoten
matala stemma toimii. Karvat nousee pystyyn, oli sitten aamu tai ilta. Mukavaa
vaihtelua levylle ja hienoa, et saatiin myös Sutisen sävelkynän tuppi pois
paikaltaan. Riku:
Tosiaan uutta näkökulmaa
biisitekoon. Ehkä ei aivan loppuun asti hiottu, mutta parempihan se onkin
joskus jättää hiukka avoimeks. Biisi oli yks keskeneräisimmistä vielä
studioon mentäessä, mutta kiilasi kuitenkin paikkansa levylle monen muun ohi. Periaatteesta
Jeke:
Levyn loppuun on säästetty
hieman perinteistä punk-rienaa. Sakun laulama raita, jossa purnataan, kun aina
joku menee muuttamaan jotain toimivaa. Kertosäe toimii. Biisi on noussut ihan
ansiosta ja periaatteesta live-settiin. Kimmo:
Saku
taitaa laulaa. Sanoihin löytää esimerkkejä, niin hyvässä kuin pahassa.
Tota rytmikitaraa ehkä vähän pehmentäisin, mut pikkujuttuja. Saku:
Biisi syntyi päivää ennen Tavastian keikkaa viime maaliskuussa, samalla Hesan
reissulla tehtiin Sutisen kotistudiolla demo siitä ja reilua viikkoa myöhemmin
demotettiin koko bändin voimin. Työnimenä olivat ”Olen suomalainen” ja
”Suomipoika”. Teksti kertoo (suomalaisen) ihmisen ensireaktioista
uudistuksille ja siitä kuinka muun muassa kunnallispolitiikassa toimiviakin
asioita uudistetaan. Ei niinkään kantaaottava, vaan mieluummin humoristinen
teksti. Hyvä draivi ja onnistunut toteutus. Artulle (miksaaja) plussat särölaulusoundista! Perttu:
Tää pitäisi ottaa settilistaan. Riku:
Paransi kuin sika juoksuaan.
Laulu tosiaan onnistu varmaan sillein kun Saku sen ajattelikin. Kysyin tekstistä
pariinkin kertaan, että hei miten tää nyt menee? Ensin ärsyttää kun kaikki
muutetaan, mut sitten on ironiaa siitä että suomalaiset on uudistuksia
vastaan. Mut sitähän se kai on, pahimmillaan tämän päivän meno, toimiva
muutetaan vaikka väkisin ja jotain ei muuteta sitten millään. 2000-luvun
nuoret
Jeke:
Meni ensimmäisillä
kuuntelukerroilla ohi. Yhtäkkiä kappaleen kaunis ja rauhallinen alkuosa alkoi
pyöriä päässä. Piti mennä autoon kuuntelemaan pelkästään tämä biisi.
Yön hiljaisuudessa tajusin viimein, että tämähän on aivan loistava.
Oivallus iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Komea kokonaisuus ja
suurenmoinen sovitus tämän päivän nuorista ja heidän pyrinnöistään
suurten tekojen perään. Kimmo: Tämä on hiipinyt kuuntelujen myötä kohti kärkeä. Aika paljon löytyy Reissuromantiikka-yhteyksiä, mikä ei ole paha asia, koska se oli viime levyn parhaimmistoa. Intro sopii tähän biisiin ja sen jälkeen kun kitarat ja laulu oikein liukuu täysillä sisään, niin siinä on sitä jotain hienoutta ja taustalla olevat, mutta kuitenkin selvästi hienoja kuvioita tekevät kitarat kuulostavat hyvältä. Se 2000-luvun runttauskohta varmaan muuttuis ,jos saisin tehdä jotain. Tässä on aika paljon taustalauluja , mut ne ovat ok. Harvemmin kuitenkaan näissä musiikeissa sopii ylenpalttiset laulukuorot. Tarkkaa harkintaa mun mielestä niihin. Sanat ovat tän päivän arkea. Aki: Tämä on alun perin omaa vuoden 1994 tuotantoa. Sanoitin kappaleen uusiksi ja löysimme siihen hyviä sovituksellisia ratkaisuja. Kertosäkeessä tulee ensin mahtava äijäkööri stemmoineen, johon sitten vastaan omalla laululla. Tuottajamme Sepon ideat varsinkin laulusovituksista nostivat biisin täysin omiin sfääreihinsä. Saku:
90-luvun peruja ajalta,
jolloin haettiin jotain muutakin kuin ramopunkkia. Teksti pistettiin Akin
toimesta uusiksi ja sovitus muokkautui lopulliseen muotoonsa vasta studiossa.
Hieno biisi ja tekstiin sopiva atmosfääri. Alun matalaan lauluun etsittiin
keskuudestamme sopivaa laulajaa, lopulta pistettiin homma purkkiin Akin kanssa
duona. Perttu:
Mä tykkään, mielestäni sanoituksiltaan ja sovitukseltaan Himanesin
parhaimmistoa. Akin kanssa puhuttiin, että Pellekin olisi ylpeä biisin
viimeisistä kertseistä. Kuulostahan tää muutenkin kumarrukselta Pöllön
suuntaan. Nuoret Sankarit ja sitä rataa. Riku:
Hei, määkin muokkasin niitä sanoja loppukertsissä J . Aiemmin on ollut
vaikee löytää semmosta sopivaa kaikua taustalauluihin, nyt Sham 69 –kööriä
löytyy ainakin tästä. Hyvä biisi minustakin, Rauman Kimmo tais sanoo, että
Reissuromantiikkaa –biisin pikkuveli. Teiniangstia
Jeke:
Levyn päättävä
keskitempoinen tilitys, joka pureutuu teinin pään sisäisiin ajatuksiin.
Tekstissä on vahvaa punk-henkeä, joka vaalii individualismia. Kappaleen komppi
tuo mieleeni sukulaisuussuhteen johonkin toiseen, mutta en ole ehtinyt alkaa sen
suuremmin salapoliisia leikkiä. Kimmo:
Kivan rouheat kitarasoundit ja bassoakin on uskallettu levylle ottaa. Sitä diu
diu -kitaraa tosin hiukkasen pudottaisin johonkin suuntaan. Lopetus on kyllä
kerrasta poikki. Sanat kertovat pitkälti aikuistumisesta varmaankin. Saku:
Teksti kertoo siitä, kuinka teiniangstia voi olla vielä vuosia, vuosia myöhemminkin.
Eikö sitä ole aina välillä meissä kaikissa jo ”aikuisiän”
saavuttaneissa ramopunkkareissa? Aikalailla erilainen biisi ja varmasti jakaa
mielipiteitä, aluks meistä puolet oli tän kannalla ja puolet vastaan. Lopulta
onnistunut toteutus nosti biisin mukaan levylle, joidenkin mielestä jopa levyn
paras biisi. Ainakin hyvä, että herättää keskustelua. Perttu:
Ei tässä salapoliisia
tarvita, komppi on Nirvanaa ja muuten Apista. Nojoo, aluksi olin ehdottomasti
vastaan, loppujen lopuksi alkoi kuulostamaan hyvältä. Ehkä siksi, että
studiossa saatiin sovitus groovaamaan kuin hirvi.
Kiva että on vaihtelua ja sainpa itsekin miksata laulutasot kohdalleen. Riku: Sakun säv. ja teksti , jota mä muuttelin ja lisäilin. Ensikommentteja tuli ennen levyä, että teinisanat, mutta pitäähän nuoren näkökulmastakin laulaa, sehän on selkeesti hyvä laulun aihe... Tässä vaan teiniangstia jatkuu myöhemminkin. Hyvä melodia ja sävelkulku. Tääkään ei ollut ihan valmista kauraa studioon mentäessä, mutta onnistu siihen nähden hyvin. Laulua vähän rukattiin, se oli alkuun liian pliisu, meinattiin että nostetaan soittoa vähän pintaan ja säröä himppu lauluun. Meinas mennä metsään, Perttu sitten korjasi valmista miksausta vähän myöhemmin, ettei jäänyt laulu niin alas. |
|