Marko
Tienhaara muistelee:
Back From
Nowhere LP - 1989
(Julkaistu
7.8.13)

Back From Nowhere LP ( Teenage Rebel Rec.-1989,
Saksa).
Painos 1000 kpl, 225 kpl oranssilla vinyylillä, loput mustalla
vinyylillä.
This Routine
So Far away
It's Sad
I Don't Want
Another Year
An' I Don't Even Care
It's Not My Place
Hey You
Behind The Doors
Nowhere To Go
If You Love Someone
My Friend
She Want's To Know
Kill The Commies
Happy End
"Isommalla
levyllä saisi isommin huomiota"
Kun
eka levymme (EP julkaistu 1988) ei tuottanut toivomaamme tulosta, eli lisää
keikkoja niin aloimme suunnittelemaan pitkäsoiton tekemistä. Arvelimme, että
isommalla levyllä saisi isommin huomiota.
Julkaisijasta
ei ollut tietoa, mutta minulla oli rahaa studiokuluihin kun olin saanut isän
perintönä 25000 mk. Löysimme suht edullisen studion Viialasta, eli noin 40 km
päästä Tampereelta. Se oli 16-raitastudio, joten oletimme, että saamme
aikaan vähintään kaksi kertaa paremmat soundit ku 8 -raitastudiossa jossa
teimme EP:n nauhat.
''Oletimme,
että 16-raitastudiossa saa kaksi kertaa paremmat soundit kun 8-raitastudiossa''
Kaikki
oli bändissä hyvin. olimme treenanneet biisit huolella, mutta Miikan
(Gil) armeijaan lähtö painoi päälle, joten soittoihin oli vähä hintsusti
aikaa. No, saimme pohjat tehtyä kuitenkin ok.
Studiomies
vastusti alkoholia. Useat hänen entiset soittokaverinsa olivat kuolleet siihen.
Niinpä koko sessio tehtiin selvinpäin. Se oli todennäköisesti hyväksi
nauhotuksien lopputulokselle. Jos olisimme juoneet niin olisimme varmaan
soittaneet biisit hieman nopeemmalla temmolla, uusintaottoja ois varmaan tullut
enemmän ja olisimme sanoneet ok huonoillekin otoille. Vallankin nousuhumalassa
kaikki tuntuu menevän just hienosti mutta jälkeenpäin kuunnellessa totuus
paljastuu yleensä toisenlaiseksi…
No
Miikka lähti inttiin ja me jäimme Mikon (Mike) kanssa miksailemaan. Biisejä oli alunperin 19 mutta
hylkäsimme jostain syystä 4, jotka julkaistiin myöhemmin 20th Anniversary -levyllä.
Ei niissä näin jälkeenpäin kuunneltuna mitään olennaista vikaa ole.
''Perfektionismi
nosti päätään''
Miksauksessa
kului suht paljon aikaa siihen kun olimme nauhoittaneet kaksi leadlaulua, joita
kuuntelimme ees taas ja koitimme pähkiä kumpi olis parempi. Myös
perfektionismi nosti päätään. Löysimme monia mokia, jotka mielestämme piti
korjata. No, osa oli syytäkin koittaa miksaamalla korjata, mutta osan
korjaaminen oli pelkkää pilkunviilausta. Meinas iskee Spectorin tauti. Olihan
se jännää ku sai leikkii ite oikeen tuottajaa ja oikeessa studiossa. Vähä
toista ku demojen tekeminen kasettimankalla. Lopputuloksessa ei sit kuulukkaan
kyllä mitään mokia, joten kyllä vaivannäkö siltä osin kannatti.

Marko:
"Green green grass of home.Tottuneina poseeraajina ovat
ilmeet kohillaan. Samasta sessiosta napattiin kuvat myös debyytti LP:n kanteen."
Se
mikä vaivas aikoinaan, oli ku nauhotettiin kaksi bassoo ja studionpitäjä
sano, että tulee hyvä soundi ku laittaa ne keskelle päällekkäin, niin Mikko
sai kuningasidean, että laitetaan ne kumpaankin laitaan, ni
tulee vielä parempi soundi. No ei käyny ihan niin, mutta tohon hiukka epätavalliseen
soundiin on jo tottunu, eikä se haittaa vallankin ku biisit on kautta linjan
hyviä. Ja eihän ramopunk muutenkaan oo hifistelijöiden juttu.
No
kaiken kaikkiaan nauhotuksiin ja miksauksiin meni noin 10 päivää ja rahaa
palo 6000 mk. Ei tosiaan ollu ihan pro-meininki. Mut hyvä, että tuli tehtyä.
Studiossa oltiin vuoden '89 ekoina kolmena kuukautena.
”Saksalainen
levy-yhtiömies tuli kylään”
Sitten
kesällä '89 tuli saksalainen levy-yhtiömies kylään ja sano että tehään
LP. Hän lähetti meille myöhemmin 225 levyä, jotka myymällä saimme
kuitattua studiokulut. Lähes kaikki hienot oranssit vinyylit tilattiin Suomeen.
Tää Saksan kytkentä poiki meille live-LP diilin ja 15 keikan Saksan kiertueen
alkuvuodelle '90, …mutta siitä myöhemmin.
20
vuotta myöhemmin Mikko sano, että valittiin väärät biisit levyille. Ehkä hänen
ois sit pitäny saada suunsa auki jo sillon aikoinaan. Mun mielestä
biisivalinnat on just ok. EP:n ja LP:n tekemisien alla meillä oli kymmeniä
biisejä mistä valita ja meidän mielestä me tehtiin vaan hyviä tai vielä
parempia biisejä. Ja toi meidän debyytti taitaa olla lyhyempi ku Ramojen
eka, vaikka meillä on 15 biisiä.
Ite
oon jaksanu kuunnella meidän levyä suht ahkeraan jo 24 vuotta joten jotain hyvää
siinä täytyy olla. Itelleni tärkein biisi levyllä oli aikoinaan If you love someone, jonka tein isäni muistolle.
Koittakaa
löytää se jostain ja muodostaa oma mielipiteenne. Tuottajaduo, eli minä ja Mike tehtailtiin siihen vähä
epäortodoksiset, eli tavanomasesta poikkeevat soundit. Ite niihin on tottunut ja
oppinut niistä pitään vuosien mittaan ja biisit on hyvää Blitzkrieg
Boys-tasoo.
Aikoinaan
aateltiin, että sääli hyviä biisejä, mutta enää sitä ei oo niin fucking
kriittinen ku on saanu vähä etäisyyttä. Omasta mielestäni se on
kestäny hyvin aikaa ja sisältää tukun klassisia Blitzariviisuja.
Ja
kiitokset Mikolle (Mike) ja Terolle
(Tony) jotka vielä levynteon aikaan vaikuttivat bändissä.
Marty
"Marko
Tienhaara" Blitzkrieg
(Blitzkrieg Boys)

Marko:
"Poikkeuskokoonpano Tampereella Tullikamarin
Pakkahuoneella '89. Basisti oli haussa, joten minut pakotettiin laulun ohella myös
basson varteen ja originaali basistimme rumpuihin.
Lavalla poikkesi myös
Klamydian Vesku laulamassa War Games biisiä. Keikka oli vain tovi ennen
legendaarista Saksan kiertuettamme, jossa oli lähes täysin eri kokoonpano."
|