|
Haastattelussa: Miika SöderholmJulkaistu 11.9.10 Miika Söderholm maaliskuussa 2010 (kuva: M!ka). Pojat-yhtyeen ensimmäinen pitkäsoitto vuodelta 1990 julkaistiin uudelleen ja siitä piti Miikalle esittää muutama kysymys vanhojen muistelemiseksi. Mutta koska Pojat on edelleen voimissaan ja uuttakin levyä odotellaan, niin olihan sitä vähän tulevaakin udeltava. - M!ka - |
"Miika Söderholm Poikien keikalla kaksipäiväisissä Elämä on Punk- Havana Bananas bileissä maaliskuussa 2010 (kuvat: M!ka). Poikien
eka pitkäsoitto julkaistiin uudelleen kaksi vuosikymmentä alkuperäisen
julkaisun jälkeen. Minkälaisia fiiliksiä se herättää? - Ollakseni rehellinen ja sitähän minä olen, niin onhan se kivaa mutta mulla on jo toi levy! Ainakin osaa noista biiseistä on veivattu koko ajan keikoilla joten varsinaista yllätysmomenttia ja ahaa–elämystä ei pääse syntymään. Ei omia levyjä muutenkaan jaksa alvariinsa kuunnella. Sen keikkatallenteen kuuntelin kerran läpi ja that´s it. Pala maata–biisissä oli kyllä joku omituinen säkeistö jota en muistanut lainkaan siinä olleen. Mutta
onhan se loistava levy ja ansaitsee kaiken saamansa huomion, ehkä tämän
myötä tulee jokunen uusi Pojat–yhtyeen ystäväkin. Kulttuuriteko
Rocket Recordsilta jälleen. Muistatko
minkälainen mies oli Pojat-yhtyeen laulaja Miika Söderholm vuonna
1990? -
Ainakin 15 kiloa kevyempi. Perheetön poikamieskin olin silloin ja kova
pörräämään baareissa ja sitä rataa. Olin myös hyvin turhautunut
silloiseen musiikkimaailmaan, ulkomusiikilliset seikat olivat aika
vahvoilla siihen(kin) aikaan ja punkrock ei ollut varsinaisesti mitenkään
muodikasta. Minä olin vannoutunut punkmies edelleen. Diggailin
nimenomaan sitä mitä nykyään sanotaan -77 punkiksi, hoocee ei ollut
minua varten. Kuuntelin myös vaikkapa Iggyä ja Stoogesia,
Sonicsia, Beatlesia, Rezillosia, Tom Waitsia,
Ramonesia, The Boysia, Joan Jettiä, Rollareita,
Holton&Steeliä, Clashia, AC/DC:tä ja
kaikenlaista muuta, jopa bluesia. Skaala oli aika laaja. Kotimaisista
innostivat Luonteri Surf, Ne
Luumäet, Kari Peitsamon Skootteri ja ehkä muutama muu. Dave
Lindholmista olen aina pitänyt. Hurriganes on myös kova. Aloin
kehittelemään ideaa bändistä, joka soittaa englanninkielistä rokkia
suomeksi. Tarkoittaa siis sitä, että sanat ovat alisteisia musiikille
eikä päinvastoin. Sanojen pitää istua musiikkiin, eivätkä ne saa
olla nolostuttavia. Pikku yksityiskohtana sanoitussäännöistä
mainittakoon, että jos riimiin on kaksi sanavaihtoehtoa, niin valitaan
se sana jossa esiintyy s-kirjain koska se kuulostaa laulettuna
paremmalta. Ajattelin, että jatketaan siitä mihin alkuperäinen suomipunk ja mm. Ypöt jäi, koetetaan vain tehdä se vähän paremmin. Vaikka nykyään tuota suomipunkkia taas on nostettu esille, niin ei siellä nyt niin hirveästi oikeasti hyviä biisejä ole. Se huomattiin viimeistään kun suunniteltiin Punk It–levyä ja kuunneltiin porukalla suurin piirtein kaikki biisit mitä bändit olivat tehneet seiskytluvun lopulla. Ei niitä nyt niin paljon todella hyviä ollut. Ainoa, mitä siltä levyltä uupuu, on joku Ratsian biisi, niillähän niitä helmiä olisi riittänyt. Se johtui siitä, ettei Jyri Honkavaara suostunut tulemaan messiin. Kyllä sitä yritettiin suostutella vaikka millä verukkeella mutta turhaan. Olin siis vuonna 1990 uuden punk-kipinän saanut melko nuori mies, joka oli päättänyt jatkaa siitä mihin Ypö-Viis vuosikymmentä aikaisemmin jäi.
Miika ainakin 15 kiloa sitten vuonna 1990 Pojat -levyn kansissa. Poikien
ensimmäisen levyn julkaisi aikoinaan Ayshire Levyt. Miten Pojat päätyi
Ayshirelle? -
Oltiin tutustuttu Luonteri Surfin poikiin kun he ottivat yhteyttä ja
kertoivat haluavansa julkaista Ypö-Viis –kokoelmalevyn. Sitten kun
kuulivat, että meillä on Mikon kanssa uusi bändi, niin
tarjoutuivat kustantamaan senkin levynteon. Taisi se olla aika
mutkatonta touhua. Minkälaisia
muistoja on tämän levyn tekemisestä jäänyt mieleen? -
Ainakin sen, että aluksi koko porukalla oli kauhea krapula Mikkelin
Dinosaurockin keikan jäljiltä. Costin saunalla Tampereen Nekalassa se
tehtiin ja Viitasen Jani oli puikoissa. Sitä studiota ei muuten
enää siellä ole. Jani kysyi että montako biisiä teillä on ja
vastaus oli että ööö, ei me oikein tiedetä. Sitten se kysyi että
onko monta coveria ja vastaus oli että ööö, ei me oikein tiedetä.
Oli kuulemma Jani ajatellut että mitähän tästäkin tulee kun on noin
tietämätöntä porukkaa. Mutta sitten se meno kyllä skarppaantui ja
levytyssessio oli oikein mielenkiintoinen. Mites itse levy. Kyseessähän on oikea klassikko-levy, mutta miltä se itse tekijän silmissä näyttää ja kuulostaa parin vuosikymmenen jälkeen? -
Kansi on komea, siinä on sitä porukkaa, joiden kanssa siihen aikaan pyörittiin
Tampereen öissä. Kuva on otettu Tullinaukiolla siinä Tullikamarin
edustalla Tampereella ja kuvaaja oli kameroineen sen tiilihökkelin
katolla, joka nykyään on Ravintola Telakka. Se huusi sieltä, että
hypätkää ilmaan ja nappasi kuvan. Soundit
kuulostavat raikkailta edelleen, kuvittelin silloin, että Ne Luumäillä
on paljon paremmat soundit, mutta se oli sen ajan meininki kun rumpujen
piti läpsyä ja paukkua niin penteleesti. Manun rummuissa ei
ollut mitään sämplejä, ne ovat luonnolliset rumpusoundit ja siksi
ajattomat. Sama pätee kitarasoundeihin, nippeleistä kiinnostuneille
voin kertoa että Mikolla oli Fenderin vanha blackface 50 wattinen
Bassmanin nuppi ja mulla oli käytössä Fenderin blackface Tremolux
-nuppi. Volat jokseenkin täysillä. Molemmat soittivat mun vanhan
vuoden 1968 Marshallin kaapin läpi. Samaa kaappia on käytetty kaikilla
Pojat–levyillä paitsi uusimmalla. Mikolla oli Fender Telecaster ja
mulla Tokai Telecaster. Jussilla oli Vox –merkkinen basso. Siinä
oli koko arsenaali. Mutta sillähän jo maaliin lataa! Minkäs
takia tuo vuoden 1968 Marshallin kaappi jäi pois uusimmalta
Pojat-levyltä? -
Siksi kun mä ostin Tech21 Trademark 60 –merkkisen transistori-combon
joka kuulostaa ihan hitsin hyvältä, eikä paina kuin murto-osan
Marshall-läjästä. Ajattelin, että jos Tech21–soundi kelpaa Peer
Güntin Nikille, niin kai se sitten kelpaa mullekin. Vaikka olen
vannoutunut putkimies, niin en minä ainakaan erota tuon soundia aidosta
putkivehkeestä. Se on jopa parempi kuin useimmat huonot putkivahvarit.
On mulla se Marshallikin vielä tallella, pitäis vaan vaihtaa kaappiin
uudet kaiutinelementit kun ne alkaa jostain syystä olla aika väsyneen
kuuloiset. Mitkä
biisit ovat sinun suosikkeja tuolla levyllä, miksi juuri ko. ne? -
Ei mulla varsinaista suosikkia ole, ne on kaikki helvetin hyviä! Ihan kärkikastia
on ehkä Koko kesä, Tyttö ja Tampereen
yöt. Koko kesästä mulle tulee joku fiilis vuoden -89
kesästä, Tytöstä eräänlainen tositapaus ja Tampereen yöt
kuvastaa mun silloista katastrofaalista kämppätilannetta, mulla taisi
yhden vuoden sisällä olla noin 11 eri osoitetta Tampereella. Onko
joku biisi, jonka jättäisit nyt pois, tai jonka yli tekee kuunnellessa
mieli hypätä yli? -
Biisiäkään en vaihtaisi pois, eikä tee mieli hypätä yli, on ne
niin hyviä kaikki. No, Verotonta
korkoa ei nyt ehkä ole ihan mestariteos mutta täytyyhän
levyllä olla jotain outouksiakin. Tämänhän ei ole ihan ensimmäinen uudelleen julkaisu. Kråklund Records julkaisi levyn ensimmäisen cd-version, jota ei kyllä enää ole ollut aikoihin saatavilla missään. Milloinkas se tapahtui? -1994
paikkeilla. Bonuksena
on live-keikka vuodelta 1991. Annapas keikkaraportti kommentit kyseisestä
keikasta. Biisilistahan meillä jo levyltä löytyykin. -En
pysty tuohon koska ei minulla ole keikasta mitään muistikuvia. Olen
kuitenkin melko varma, että tyyppi joka hoilaa möreällä äänellä
taustalauluja ainakin Eka kerta–biisissä, on Heikki
Kylä-Utsuri, turkulainen kaveri jolla oli Utsuri Horror Show–niminen
bändi. Niin ja sähköt katkesivat tietenkin. Oliko
tuosta keikasta silloin 1991 ajatus julkaista levy, vai miksi ko.
nauhoitus silloin tehtiin? -Ei
ollut, on niitä nauhoituksia muiltakin keikoilta tallella joitakin.
Meillä oli tapana joskus niitä äänitellä ihan muuten vaan. Nyt on
kylläkin pyöritelty ideaa livelevystä. Siis nykykokoonpanolla. Miten vakavissaan tuota live-levyä voidaan ryhtyä odottelemaan? Joko Rocket Records esimerkiksi jo näyttänyt sille vihreää valoa? -Taisi
Rantala sitä itse ehdottaakin jossain välissä. Mutta ei siitä sen
enempää puhetta ole ollut toistaiseksi. Livemeininkiä Poikien keikalla Lutakossa Jyväskylässä lokakuussa 2009 (kuva: M!ka). Marraskuussa 2009 julkaistussa Havana Bananas Vol.2:ssa vihjailit, että Pojilta olisi ollut tulossa uusi studio-levy jo keväällä 2010. Siirtyikö uuden levyn julkaisu tämän uusintajulkaisun vuoksi myöhempään ajankohtaan? - Osittain siksi ja osittain siksi, että joillakin ei oikein ole ollut aikaa treenata. Marraskuussa 2009 julkaistusa Havana Bananas vol.2.ssa soiteltiin Miikalle tulevan levyn tiimoilta. Arvio uuden levyn julkaisusta asettui silloin vielä samaan kevääseen. Joko seuraavan levyn suhteen on jotain aikatauluja tehty mm. studion tai julkaisuajankohdan suhteen? -
Ei, asiaa tuumitaan parhaillaan. Ypö-Viiden Kotkan keikalla maaliskuussa 2010 mainitsit Ramo-uutisten ”aputoimittajalle”, että uuden levyn biisit olisivat jo kasassa. Onko sen jälkeen syntynyt uusia biisejä ”kilpailemaan” levylle pääsystä? -
On syntynyt, materiaalia löytyy ja sitä tulee koko ajan lisää. Eli
karsintaa on odotettavissa. Montako levylle ehdolla olevaa biisiä on tällä
hetkellä kasassa? Noin
13 tai 15. Tuleva
levy julkaistaan ilmeisesti CD:nä?
Onko vinyylistä ollut mitään puhetta. -Ei
ole ollut mutta sehän olisi kyllä hienoa. Taitaa olla
kustannuskysymys. Miten
olisi pitkäsoiton ohessa 7” vinyyli vaikka splittinä jonkun toisen bändin
kanssa? -Mikä ettei, mutta ei mennä asioiden edelle…
Poikien kokoonpano on pysynyt samana vuodesta 2007. Miika (kitara, laulu) Sami (basso, laulu) ja Kaide rummut (kuvat: Hartza). |
|