BACK

Historiikki
Bändin
perustaminen ja ensimmäinen keikka
Liimapäät
perustettiin Torniossa syksyllä 1991
perinteiseen tapaan sopimalla ensin keikka ja sitten miettimällä,
ketä bändissä voisi vaikka soittaa. Bändin jäsenet
saatiin haalittua juuri aloittaneista Tornion ensimmäisistä
medianomiopiskelijoista. Keikka sovittiin lauantaiksi ja bändi
koottiin tiistaina. Siinä ajassa ehdittiin koota ensimmäinen
kokoonpano (Make, Vesa, Jussi) ja harjoitella
jonkinlainen setti.
Nimi Liimapäät oli jo valmiina ja
keikkasetin perusta löytyi Raahelaisessa Ramobändissä King
Surfersissa aikaisemmin soittaneen Maken aiemmin rumpukoneen, basson
ja kitaran kanssa neliraiturilla tekemien demojen pohjalta.
Ramopop oli luonnollinen pohja, vaikka Liimapäiden kunniaksi täytyy
todeta, että varsinainen ramopop-villitys alkoi vasta paljon
Liimapäiden perustamisen jälkeen.
Ensimmäinen
keikka meni ok, vaikka Vesalla oli jalka (kirjaimellisesti)
kipsissä eikä biisejä tai harjoitusaikaa ollut paljon.
Seuraavan vuoden aikana tehtiin joitakin keikkoja Tornio-Kemi
-akselilla ja harjoiteltiin lisää biisejä.
Joo
joo!
Ensimmäinen
levytys, Joo
Joo! -ep tehtiin legendaarisessa Teatteri 42 -studiossa
Torniossa keväällä 1992. EP valmistettiin Norjassa.
Norjaan päädyttiin halvan tarjouksen perusteella. Kaikki ei
mennyt kuitenkaan ihan putkeen. Maken mukaan norjalaiset
"kusivat kansissa täydellisesti ja hintaa tuli
v-tusti lisää". Hintaa tuli lisää myös tulleista, joita
ei osattu huomioida. Joo joo! saatiin jakeluun
syksyllä ja nousi jopa siihen
aikaan kerätylle Toiselle listalle eli
vaihtoehtolistalle Klamydioiden ym. joukkoon.
Miehistövaihdoksia
Rumpali
Jussi alkoi viehättyä enemmän irkkumusiikista ja jazzista
(!), jota jotkut medianomiopiskelijat (ne jotka osasivat
oikeasti soittaa) soittivat ja erosi bändistä Joo Joo!:n
"listamenestyksen" aikaan. Rumpaliksi tuli sitten Edu,
jonka soittokaverit Kapteeni Perkele -yhtyeessä
meinasivat jopa uhata Edua sanktioilla moiseen koulubändiin
liittymisen takia. Perkeleet kuitenkin tulivat tutuiksi saman
treenikämpän kautta, eikä aiheeseen tarvinnut palata.
Muutaman keikan jälkeen syksyllä 1992 joukkoon liittyi myös
opiskelunsa Torniossa aloittanut Mika, joka oli
soittanut aiemmin Raahessa Maken kanssa King Surfers
-yhtyeessä. Mika tuli mukaan laulajaksi ja Make keskittyi
kitarointiin, taustalauluihin ja satunnaisiin
laulubravuureihinsa.
Skootteri
Tällä
kokoonpanolla, Make, Mika, Vesa & Edu tehtiin sitten
viimeinen keikkarupeama ja toinen ep nimeltään Skootteri,
joka nauhoitettiin salaa medianomiopiskelijoiden studiossa.
Levy ilmestyi kesällä 1993, kun Liimapäät oli jo
heittänyt viimeisen keikkansa vakiopaikaksi muodostuneesta Tornion
Jesperissä toukokuussa.
Make oli lopettanut
medianomiopinnot ja muutti Helsinkiin, mikä tarkoitti bändin
lopettamista. Bändissä ei uudellakaan kokoonpanolla ollut
oikein rahkeita kehittyä miksikään varteenotettavaksi
orkesteriksi ja keikkailun jäätyä Tornio-Kemi -akselille ei
mainekaan yltänyt kuin innokkaimpiin ramodiggareihin asti.
Muistoiksi
muutakin kuin tyhjiä liimatuubeja...
Muistoiksi
jäi toistakymmentä keikkaa, joista useimmat videoitiin
medianomiopiskelijoiden toimesta (muutama jopa 2-3 kameralla),
kaksi ep:tä ja tukullinen levyiltä jääneitä biisejä,
jotka julkaistiin vielä puolivirallisella kasettijulkaisulla
ihan ensimmäisten pre-Liimapäät -demojen ja joidenkin livepätkien kera.
Lisäksi tehtiin Maken ohjaama Leffabiisi-musiikkivideo, jonka
Markku Pölönen valitsi jossain videokilpailussa omaksi
suosikikseen. Varsinkin toisen levyn tuotantoon saattoi olla
suhteellisen tyytyväinen, vaikka jossain arvostelussa oltiin
vielä sitä mieltä, että biiseissä olisi ollut
radiohittiainesta, jos ne olisi saatu taltioitua paremmin.
Vesan
meriitteihin kuului mm.
bassottelua Eristetyissä sekä JT-Magazinen
tekeminen. Mikalla taitaa olla myöhempi vokaalikrediitti Frank's
Ark -nimisen bändin 7-tuumaiselta. Vaikka Make on
vuodesta 1997 soittanut kitaraa ja Selkkaus-punk-hc-bändissä
(ja tehnyt sille biisejä), jokin jatkumo hommassa on. Esim.
Maken Liimapäitä edeltäneen Ramobändin, King Surfersin
vanha levyttämätön "Surfin' Birdie"-biisi
koki uudelleensyntymisen sellaisenaan Selkkauksen
uudelleensanoitetussa "Proletariaatin diktatuuri"
-hitissä...
BACK |